AF Lone Mikkelsen
228 sider Turbine Forlaget
Forfatteren er uddannet Cand. Mag. i musikvidenskab og dansk. Hun har siden debutten Solo for Cecilia skrevet flere historiske romaner.
Jeanne bliver allerede i barndommen sat ind i planternes helbredende virkning. Hendes mor var kendt på egnen for sine evner, og en dag bliver moderen kaldt op til botanikeren Commersons hus. Jeanne følger med sin mor, og da Commersons hustru dør, flytter Jeanne ind i huset som medhjælper og elskerinde. Parret flytter til Paris, hvor Jeanne bliver gravid og føder deres søn. Men Commerson vil på verdensomseling, ud og samle planter og urter fra fjerne egne af verden, han vil skaffe Frankrig nyttig viden, så mennesker kan helbredes - og Jeanne vil med. Men da Commerson nægter at gifte sig med Jeanne, har hun sådan set kun mulighed for at blive tilbage i Paris med sønnen, og vente på at Commerson kommer tilbage. Men Jeanne træffer et skæbnesvangert valg, hun vil med på ekspeditionen, og vælger derfor at efterlade sønnen, lade son om hun er en mand og tage med som sin elskers assistent. Men det bliver ikke en dans på roser, for udover den konstante fare for at blive afsløret, er der sygdomme, sult og generel kedsomhed på skibet.
Dagbogen er basseret på den virkelige historie om Louis-Antoine de Bougainvilles jordomseling i 1766-1769. Jeanne kommer med ombord som ugift kvinde, hvilket var ganske uhørt på den tid. Derfor er hun nødt til at ændre navn til Jean, klæde sig i herretøj og binde brysterne ind. Læg dertil, at hun vælger at efterlade sit spædbarn i Paris for at følge med sin elskede ud i verden - en verden, der var præget af tristesse, sygdom og åbenlys misundelse - med andre ord: ikke en verden, der var sikker for en kvinde.
Dagbogen er da også præget af livet ombord, de lange uger og måneder, hvor sulten og sygdomme gnaver, hvor hun hele tiden er i fare for at blive opdaget og, hvor tankerne om det barn hun efterlod, får frit spil. En usædvanlig fortælling, og måske alligevel ikke.
Selv om der er fortællinger om lande, skikke og planter, er det en dagbog der er præget af gentagelser og afmagt. Jeg følte livet på havet, men kom aldrig til at forstå kvinden, hun var på mange måder er produkt af egne ambitioner og betalte prisen for sine valg og fravalg. En roman, der levner tid til fordybelse og giver et historisk vingesus.
© Bognørden
Jeanne bliver allerede i barndommen sat ind i planternes helbredende virkning. Hendes mor var kendt på egnen for sine evner, og en dag bliver moderen kaldt op til botanikeren Commersons hus. Jeanne følger med sin mor, og da Commersons hustru dør, flytter Jeanne ind i huset som medhjælper og elskerinde. Parret flytter til Paris, hvor Jeanne bliver gravid og føder deres søn. Men Commerson vil på verdensomseling, ud og samle planter og urter fra fjerne egne af verden, han vil skaffe Frankrig nyttig viden, så mennesker kan helbredes - og Jeanne vil med. Men da Commerson nægter at gifte sig med Jeanne, har hun sådan set kun mulighed for at blive tilbage i Paris med sønnen, og vente på at Commerson kommer tilbage. Men Jeanne træffer et skæbnesvangert valg, hun vil med på ekspeditionen, og vælger derfor at efterlade sønnen, lade son om hun er en mand og tage med som sin elskers assistent. Men det bliver ikke en dans på roser, for udover den konstante fare for at blive afsløret, er der sygdomme, sult og generel kedsomhed på skibet.
Dagbogen er basseret på den virkelige historie om Louis-Antoine de Bougainvilles jordomseling i 1766-1769. Jeanne kommer med ombord som ugift kvinde, hvilket var ganske uhørt på den tid. Derfor er hun nødt til at ændre navn til Jean, klæde sig i herretøj og binde brysterne ind. Læg dertil, at hun vælger at efterlade sit spædbarn i Paris for at følge med sin elskede ud i verden - en verden, der var præget af tristesse, sygdom og åbenlys misundelse - med andre ord: ikke en verden, der var sikker for en kvinde.
Dagbogen er da også præget af livet ombord, de lange uger og måneder, hvor sulten og sygdomme gnaver, hvor hun hele tiden er i fare for at blive opdaget og, hvor tankerne om det barn hun efterlod, får frit spil. En usædvanlig fortælling, og måske alligevel ikke.
Selv om der er fortællinger om lande, skikke og planter, er det en dagbog der er præget af gentagelser og afmagt. Jeg følte livet på havet, men kom aldrig til at forstå kvinden, hun var på mange måder er produkt af egne ambitioner og betalte prisen for sine valg og fravalg. En roman, der levner tid til fordybelse og giver et historisk vingesus.
© Bognørden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar