AF Frank Sebastian Hansen
272 sider EC Edition
Dette er forfatterens debutroman. Frank Sebastian Hansen er bl.a uddannet cand.mag. i dansk og filosofi og arbejder som boganmelder på Ekstra Bladet og Go´Morgen Danmark.
Paula er 29 år, lever et roligt liv i København, hvor hun slog sig ned efter, at hun som teenager vendte ryggen til det hippie kollektiv, hun voksede op i. Paulas far er Portugiser men opvokset som hvid mand i Angola. Forældrene blev skilt for mange år siden, men har bibeholdt et godt forhold og ses stadig sammen med Paula. Men da Paulas mor får cancer og dør pludseligt, kan Paula ikke få fat i sin far. Han er ganske simpelt forsvundet, og da det viser sig, at han har opsagt sin lejlighed og forladt Danmark, går Paula i gang med at lede efter ham. Men der er ikke meget at gå efter, kun en kasse med medaljer fra den Portugisiske hær. Men, hvordan kan faderen have været i hæren i Portugal når han er opvokset i Angola? Paula rydder kalenderen, beder om arveforskud og køber en enkeltbillet til Lissabon. Her møder hun den unge Joachim, som hjælper hende med at søge efter sin far. Og så møder hun sin faster, der kan fortælle en noget anden historie om faderen, end den Paula er vokset op med. Snart er Paula trukket ind i fortællingen om sin fars hemmeligheder og ikke mindst en del af Portugals sorte historie.
Billeder fra Lissabon er præcis det titlen lover: Det er litterære billeder fra Portugal. Og så er det en fortælling om det fascistiske styre, der herskede i landet og som også trak spor til det afrikanske kontinent. Opdelingen mellem Paulas nutidige oplevelser, faderens breve fra krigen og figurer, der beretter om de sorte år, fungerer rigtig godt.
Til gengæld kom jeg ikke rigtig ind under huden på Paula og faderen. Fortællermåden og hovedvægten på datidens historie gjorde, at jeg blev holdt i en armslængde fra hende og derfor heller ikke rigtig kom til at tro på figurerne, hverken i tanker og handlinger. De nuancer, der fremkom i beretningerne om byen, savende jeg hos figurerne.
Historisk set er romanen virkelig interessant ligesom det billede, der tegnes af Lissabon kalder på besøg i byen. Jeg blev oplyst, guidet rundt i byen og fik et indblik i forfatterens store lidenskab for byen og historien. Om du (gen)kender Lissabon og Portugal eller du læser bogen for at få opfrisket historien fra den mørke tid - så er denne roman et godt bud på både historiefortælling, litterære billeder og underholdning.
© Bognørden
Paula er 29 år, lever et roligt liv i København, hvor hun slog sig ned efter, at hun som teenager vendte ryggen til det hippie kollektiv, hun voksede op i. Paulas far er Portugiser men opvokset som hvid mand i Angola. Forældrene blev skilt for mange år siden, men har bibeholdt et godt forhold og ses stadig sammen med Paula. Men da Paulas mor får cancer og dør pludseligt, kan Paula ikke få fat i sin far. Han er ganske simpelt forsvundet, og da det viser sig, at han har opsagt sin lejlighed og forladt Danmark, går Paula i gang med at lede efter ham. Men der er ikke meget at gå efter, kun en kasse med medaljer fra den Portugisiske hær. Men, hvordan kan faderen have været i hæren i Portugal når han er opvokset i Angola? Paula rydder kalenderen, beder om arveforskud og køber en enkeltbillet til Lissabon. Her møder hun den unge Joachim, som hjælper hende med at søge efter sin far. Og så møder hun sin faster, der kan fortælle en noget anden historie om faderen, end den Paula er vokset op med. Snart er Paula trukket ind i fortællingen om sin fars hemmeligheder og ikke mindst en del af Portugals sorte historie.
Billeder fra Lissabon er præcis det titlen lover: Det er litterære billeder fra Portugal. Og så er det en fortælling om det fascistiske styre, der herskede i landet og som også trak spor til det afrikanske kontinent. Opdelingen mellem Paulas nutidige oplevelser, faderens breve fra krigen og figurer, der beretter om de sorte år, fungerer rigtig godt.
Til gengæld kom jeg ikke rigtig ind under huden på Paula og faderen. Fortællermåden og hovedvægten på datidens historie gjorde, at jeg blev holdt i en armslængde fra hende og derfor heller ikke rigtig kom til at tro på figurerne, hverken i tanker og handlinger. De nuancer, der fremkom i beretningerne om byen, savende jeg hos figurerne.
Historisk set er romanen virkelig interessant ligesom det billede, der tegnes af Lissabon kalder på besøg i byen. Jeg blev oplyst, guidet rundt i byen og fik et indblik i forfatterens store lidenskab for byen og historien. Om du (gen)kender Lissabon og Portugal eller du læser bogen for at få opfrisket historien fra den mørke tid - så er denne roman et godt bud på både historiefortælling, litterære billeder og underholdning.
© Bognørden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar