AF S. L. Grey
313 sider gads forlag
Forfatterparret bag synonymet S. L. Grey består af Sarah Lotz, som er bosat i Cape Town og Louis Greenberg, der er bosat i Johannesburg.
Stephanie og Mark bor i Sydafrika, Cape Town. Mark er ansat på et mindre universitet efter en degradering og Steph har været hjemmegående siden fødslen af deres nu toårige datter Hayden. Efter et voldsomt hjemmerøveri er parret ude af stand til at får frygten ud af hovederne og selv om huset nu er plasteret til med tremmer og alarm, er uroen en ubehagelig følgesvend. Derfor går parret mod al fornuft og laver en byttehandel med et fransk par, så Mark og Steph kan tage en uge til Paris og kun betale for flybilletterne. Men alt går galt, og lejligheden viser sig at være alt andet end det parisiske smørhul det franske par lover. Lejligheden er mørk, muggen og synes at have stået i stampe i flere årtier. Men Mark og Steph bliver nødt til at give lejligheden en chance, hvilket bliver mere og mere svært, da de finder ud af, at ejendommen faktisk er tom - lige med en enkelt undtagelse. Og denne undtagelse er ikke af det gode. Med lynets hast bliver det, der skulle være et pusterum og en frisk start for Mark og Steph , til et mareridt, der ikke synes at stoppe - og slet ikke da Mark begynder at opføre sig så mærkeligt, at Steph føler sig truet.
Romanen har to spor: Steph og Mark, og sproget er, udover de franske gloser, letlæseligt og for romanen til at glide. De skiftes til at fortælle deres version af sagen, så læseren er med helt inde i hovederne på parret - og det er en meget dyster oplevelse. Begge figurer er spillevende og selv om jeg måske synes de indimellem bliver en anelse for naive, så er de faktisk grusomt realistiske langt hen af vejen. Det betyder så også, at læseren faktisk bliver ét med figurerne, for mig vedkommende, mest Steph, og kunne faktisk relatere til en hel del af både tanker og handlinger.
Jeg har sagt det før, og nu kommer det igen: jeg er vild med psykologiske thrillere. Og denne domestic noir er så afgjort med til at fastholde min glæde ved genren. Den er mørk, dyb og fyldt med små indlagte grusomheder. Det våde og vintermørke Paris er et perfekt bagtæppe for den psykologiske dybde, de to forfattere har skruet sammen. Og så vil jeg faktisk påstå, at romanen på mange måder er både original og skiller sig ud.
Er du, ligesom jeg, vild med denne genre, så er Lejligheden så afgjort en roman, der skal med på sommerens læselister - du vil få brug for solen og lyset.
© Bognørden
Stephanie og Mark bor i Sydafrika, Cape Town. Mark er ansat på et mindre universitet efter en degradering og Steph har været hjemmegående siden fødslen af deres nu toårige datter Hayden. Efter et voldsomt hjemmerøveri er parret ude af stand til at får frygten ud af hovederne og selv om huset nu er plasteret til med tremmer og alarm, er uroen en ubehagelig følgesvend. Derfor går parret mod al fornuft og laver en byttehandel med et fransk par, så Mark og Steph kan tage en uge til Paris og kun betale for flybilletterne. Men alt går galt, og lejligheden viser sig at være alt andet end det parisiske smørhul det franske par lover. Lejligheden er mørk, muggen og synes at have stået i stampe i flere årtier. Men Mark og Steph bliver nødt til at give lejligheden en chance, hvilket bliver mere og mere svært, da de finder ud af, at ejendommen faktisk er tom - lige med en enkelt undtagelse. Og denne undtagelse er ikke af det gode. Med lynets hast bliver det, der skulle være et pusterum og en frisk start for Mark og Steph , til et mareridt, der ikke synes at stoppe - og slet ikke da Mark begynder at opføre sig så mærkeligt, at Steph føler sig truet.
Romanen har to spor: Steph og Mark, og sproget er, udover de franske gloser, letlæseligt og for romanen til at glide. De skiftes til at fortælle deres version af sagen, så læseren er med helt inde i hovederne på parret - og det er en meget dyster oplevelse. Begge figurer er spillevende og selv om jeg måske synes de indimellem bliver en anelse for naive, så er de faktisk grusomt realistiske langt hen af vejen. Det betyder så også, at læseren faktisk bliver ét med figurerne, for mig vedkommende, mest Steph, og kunne faktisk relatere til en hel del af både tanker og handlinger.
Jeg har sagt det før, og nu kommer det igen: jeg er vild med psykologiske thrillere. Og denne domestic noir er så afgjort med til at fastholde min glæde ved genren. Den er mørk, dyb og fyldt med små indlagte grusomheder. Det våde og vintermørke Paris er et perfekt bagtæppe for den psykologiske dybde, de to forfattere har skruet sammen. Og så vil jeg faktisk påstå, at romanen på mange måder er både original og skiller sig ud.
Er du, ligesom jeg, vild med denne genre, så er Lejligheden så afgjort en roman, der skal med på sommerens læselister - du vil få brug for solen og lyset.
© Bognørden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar