mandag den 31. august 2015

Du og jeg for evigt

AF Sarah Engell



Romanen er oprindeligt udgivet i 2012 med titlen Lille Pige. Nu har forfatteren så skiftet forlag og romanen har fået et friskt pust, trods mange udgivelser er dette mit første møde
med hendes værker. 

Romanen er virkelig velskrevet, små korte kapitler gør de to spor intense, og faktisk er mit eneste klagepunkt, at romanen er alt for hurtigt læst.

Rebecca er tidligere model, hun er gift med plastickirurgen Lars. Deres datter er forsvundet og Rebecca er faldet i et dybt hul af depression og selvskade. Lars har forladt Rebecca, tager sig dog stadig pænt af hende, men hvor han har fundet en ny, smuk model er Rebecca fanget i sit eget fængsel af sorg og savn. Hun forsøger hele tiden med nye metoder til at få Lars tilbage, men han står imod. Samtidig forstår Rebecca slet ikke hvorfor det kun er hende der savner datteren, hvorfor er Lars så kold, hvorfor er han kommet videre med sit liv, når hun selv er ved at blive ædt op? Romanens andet spor er en psykopats iagttagelser af datteren, sidenhen bliver det beretningen og hvordan hun en dag i tages fra legehuset og sidenhen bliver behandlet under tilfangetagelsen. Det er en beretning om et meget sygt sind, der udelukkende tolker pigens modvilje som kærlighed, og er stærkt besat af tanken om at få pigen til at forblive et barn. Men hvor længe kan Rebecca holde de destruktive tanker i ave, og hvorfor vil Lars hele tiden hjem og hente ting?

Nu er det ingen hemmelighed, at jeg har en meget stor forkærlighed for solide psykologiske thrillere - denne lever til fulde op til klassens bedste! Stærke, realistiske personportrætter, specielt det syge sind er virkelig godt beskrevet. Jeg var med helt tæt på Rebecca, kunne fornemme hendes sindsstemninger og havde ovenud svært ved at holde øjnene i skak - de ville videre og gerne meget før jeg var klar.

Plottet er herligt spundet, det holder hele vejen, små ledetråde smides ud, og jeg gættede lystigt på, hvad de kommende sider kunne byde på - men jeg tog fejl. 

Jeg har læst en helstøbt thriller, der både har solide figurer, et super plot og så er den så levende i sin opbygning, at jeg som læser var usædvanlig godt fastholdt, og  i den grad glæder mig til at læse mere fra denne forfatter - for det er altså kræs for kendere.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar