tirsdag den 4. august 2015

Sidste åndedrag

AF Linda Castillo


529 sider Hr. Ferdinand

Castillo er så afgjort med i toppen af min favorit liste over Amerikanske krimiforfattere. 
At jeg har "glemt" denne seneste i rækken, er afgjort en fejl, men på den anden side, er
det også rart at have en "sikker vinder" at hive frem fra reolen.

Og lad mig blot fastslå - det var en sikker vinder. Helt i vanlig stil er krimien yderst letlæselig, levende, realistisk og meget underholdende. Siderne vender sig selv i et hastigt tempo, læseren er med det samme inde i universet - Det er kræs for kendere.

Politichef Kate Burkholder skal opklare en usædvanlig grim færdselsulykke, hvor en Amish familie bliver mere end halveret. Familien viser sig at være Kates barndomsveninde, som blev i Amish samfundet. Der er ingen spor efter bilen, der påkørte hestevognen, hverken på ulykkesstedet eller i nabolaget. Der ligger meget høj hastighed bag sammenstøddet, og da bilisten heller ikke stopper op og hjælper de tilskadekommende, bliver Kate og hendes betjente i tvivl om motivet - kan det være overlagt? Kate kommer igen i krise, hendes fortid i Amishsamfundet kolliderer igen med hendes job, og hun har mere end svært ved at skille følelserne for sin gamle veninde, fra den professionalisme , der kræves af hende. Samtidig har Kates "hemmelige" kæreste købt en gård, og aftvinger hende svar på, om hun ønsker at flytte sammen med ham. Det er ikke Kates stærke side - følelser. Så hun forsøger at slippe udenom både Thomasetti og sig selv. Og for at fuldende Kates kaos, kommer der pludselig skræmmende nyt i en 17 år gammel sag, Kate har gjort alt for at gemme væk.

Alle personportrætter er levende, yderst realistiske og så kommer jeg helt i vanlig stil, med ind under huden på Kate. Jeg er kommet til at holde af den skæve kvinde, der stædig kæmper sig frem mellem venner og fjender. Jeg var rigtig glad for at "kigge ind" til hende og resten af de kendte figurer, jeg er altid spændt på, hvordan de udvikler sig i forhold til dem selv, og hinanden. Castillo kan som få, få læseren med, og da hun denne gang har valgt en mere psykologisk krimi, var jeg altså yderst begejstret hele vejen.

Politiets arbejde er igen bundsolidt, her er ingen lette løsninger og læseren er med hele vejen. Kate får en snert af super-woman denne gang. Men jeg synes ikke det bliver for meget, og bærer over med det. Plottet holder også - jeg kunne faktisk gætte en del af løsningen denne gang, men jeg var ikke sikker, og havde heller ikke regnet de sidste ender ud. Så igen en solid og meget helstøbt krimi fra denne skønne forfatters hånd.

Nye læsere kan sagtens starte her - men da jeg holder meget af serien og synes den er virkelig god, vil jeg klart anbefale af denne bruges som appetitvækker til at snuppe resten af serien, eller optimalt: start med første bind og tag dem i rækkefølge. 

Det er amerikansk, der er Amish og det er krimi når det er bedst. Rigtig god læselyst.

Tidligere udkommet i serien: 
1.    Tvunget til tavshed
2.    Bøn om tavshed
3.    Bryd tavsheden:
Efter at have ventet på denne 3 er med længsel, må jeg bare sige: Castillo er tilbage, og hun er
 altså kommet for at blive.

Denne tredje er præcis lige så velskrevet som de to forgående, sproget flyder, siderne vender sig 

selv i en rasende fart, for jeg var durk tilbage i amish universet.

Personer og omgivelser er levende og realistisk beskrevet, jeg kan rigtig godt lide de to skæve personligheder: Kate & John - det var en glæde at vende tilbage til dem... Og det gjorde jeg: Fra første side, var jeg tilbage, hvor jeg slap i forgængeren.

Plottet holder, det samme gør spændingen, krydret med realistisk politi/benarbejde gør det krimi underholdningen komplet.

Der er løbende henvisninger til forgængerne, så nye læsere kan godt starte her - men jeg vil klart anbefale at starte fra en enden af, for de ER altså super gode. 
Min eneste klage er: Den er allerede læst, nu er det igen ventetid


4.    Meldt savnet:
Castillo er tilbage med denne fjerde i serien om Kate og John.
Hun har for længst skrevet sig ind i mit krimihjerte, og det er fortsætter i fineste stil, denne fjerde er præcis så velskrevet, levende og realistisk som forgængerne. Sproget flyder og læseren er inde i universet fra første færd, vi "gamle" læsere er tilbage, hvor vi slap forgængeren med eet snuptag :)

Omdrejningspunktet er stadig Kate Burkholder, den tidliger amishpige, der nu er den skæve politichef med det store hjerte og det klare hovede, og så hendes makker John Tomasetti, den triste og hårde agent. De er samment med de øvrige i persongalleriet spillevende og meget realistiske i både ord og handlinger. 

Politiets arbejde er som altid levende og realistisk, ingen overspringshandlinger og helt igennem godt skrivearbejde fra forfatterens hånd. Plottet holder, og selv om der er skrue en lille smule ned for de mest voldsomme scener, holder den.

Castillo har bidt sig fast i haserne på de helt store Amerikanske krimiforfattere som Karin Slaughter og Richard Montanari, hendes kærlighed til Amishfolket skinner igennem alle hendes bøger og giver læseren valuta både på krimifronten og kulturkontoen - det virker bare rigtig godt.

Meldt savner kan sagtens læses enkeltstående, men jeg foreslår afgjort at tage dem fra starten af, alt andet vil være en skam - så er vi ved det triste igen: ventetiden til den næste kommer 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar