mandag den 23. maj 2016

Ondskabens høst

AF Robert Galbraith


513 sider Gyldendal

Lån bogen på dit bibliotek - klik her

J.K. Rowling er jo mest kendt for sin serie om Harry Potter, den har jeg stadig til gode, til gengæld har jeg været ovenud begejstret for de første to krimier i serien om Cormoran Strike og hans assistent Robin. Derfor var forventningerne i top til denne tredje roman.

Og lad mig blot starte med at side, at den leverer varen. Det er endnu en sproglig perle, hvor fordybelsen og personerne spiller hovedrollen. Sproget flyder og i det store hele, er
romanen flydende og letlæselig.

Robin er blevet partner mere end assistent i firmaet, detektivbueraet kører på skinner efter den meget mediebevågenhed de fik fra opklaringen af to tidligere mordsager. Robins bryllup nærmer sig, og Cormoran dater en kvinde - kort sagt, alt kører som det plejer. Robin modtager en pakke fra et bud, i troen på, at det er ting hun har bestilt til det kommende bryllup. Men da hun åbner pakken, viser den sig at indeholde et underben fra en kvinde. Cormoran må nu gennemgå sin fortid i jagten på en gerningsmand, der kan finde på at partere kvinder, og som vil ham til livs. Det viser sig at være sværere end først antaget, da der er flere mænd, som svarer til det signalement. Politiet løber panden mod en mur, og kører ikke i samme retning som Cormoran vil have dem til, det bliver derfor op til ham og Robin, at forsøge at løse gåden, inden der sker flere mord - og inden de to, selv kommer på kollisionskurs med gerningsmanden.

Jeg holder meget af Robin og Cormoran, figurerne er bundsolide, levende og yderst realistiske. Jeg har derfor nydt at være tilbage i deres univers og følge dem igen. Selv om det er tredje bind om makkerparret, kan nye læsere sagtens begynde her, sagen er selvstændig, og vil med garanti vække lyst til at læse de forgående, for at få hele
historien med.

Politiet er igen i baggrunden, det betyder ikke specielt meget for handlingen, for de dele de deltager i, er fine og realistiske. Og så glædes jeg igen over, at forfatteren stadig ikke forfalder til at give personerne supermans-evner - det er en stor force. Til gengæld havde jeg, denne gang, nogle øjeblikke, hvor jeg synes de stod i stampe og blev en smule gentagene. Det gav en lille ridse i lakken, selv om det samlede billede, stadig er virkelig godt.  Rowling skriver krimier så fuglene synger, jeg er vild med universet personerne og den måde hun bygger romanerne op. Det er virkelig underholdene og kalder sådan set på mere, allerede når sidste side vendes... Så mere tak - og snart.


Tidligere udkommet i serien om Strike & Robin:

1 - Gøgens kalden

2 - Silkeorm Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar