torsdag den 10. november 2016

Punktum

AF Olav Hergel



Dette er forfatterens tredje romanudgivelse, han har tidligere udgivet: Flygtningen og Indvandreren. Han er journalist på Politiken og har vundet en række priser. I 2006 vandt han Cavlingprisen for en reportage om flygtninge. Læs mere om forfatteren her.

Mikkel Haslund er snart 50 år, han er på 23. år ansat på Berlingske, og er sådan set glad for sit job, selv om digitaliseringen piner ham. Men Mikkel fastholder, at han ved bedst, ikke behøver at bruge der der internet og sidder sikkert i sadlen - lige indtil han bliver fyret i en af de store fyringsrunder. For netaviser og antal klik er det helt store på landets aviser, og det ved den nye næstkommanderende på Berlingske, men Mikkel vil ikke høre på hende. Så en dag får han historien om manden, der blev den første i Danmark, der blev fyret for at ryge en cigaret, og den historie vil Mikkel hellere skrive - til papiravisen, for det er jo der alt det ordentlige journalistik kommer ud. Men efter fyringen må Mikkel indse, at hans lidt forstokkede forhold til egne evner og avisernes overlevelse, måske ikke er helt i tråd med virkeligheden, og han bliver derfor nødt til at takke ja til et tilbud fra det laveste af det laveste: Ekstra Bladet. Her får Mikkel lov at beskæftige sig med sager han brænder for, men hurtigt går det også op for ham, at hans moral konflikter med avisens. For der er ting, Mikkel ikke har lyst til at skrive, men som han kan blive tvunget til. Og så er spørgsmålet så. om Mikkel overlever, på Ekstra Bladet, som journalist og som menneske - og om han når at ødelægge nogen i hans jagt på anerkendelse og god løn.

Sproget er en sublim indføring i letlæselligt, levende og flydende sprog. Romanen er opdelt i flere spor med Mikkel i hovedrollen. Men også de mennesker han kommer til at påvirke, er fortællere. Det er bundsolide og realistiske personer, dialoger, handlinger og tanker er knivskarpe og inviterer læseren med helt ind under hjernebarken.

Der er brugt adskillige eksempler fra de seneste års problemstillinger: flygtningekrisen, politikere, der bliver taget i mere eller mindre regelrette måder at bestride embederne, danske dagblade, der kæmper for at vinde flest læsere og undgå fyringer ect. Det gør, i min optik, romanen usædvanlig stærk. Jeg var hele tiden nødt til at forholde mig til sagernes forskellige sider, for er pressen nu også kun de onde eller er der rimelighed i at bringe dobbeltmoral eller misbrug, selv om det måske får personlige konsekvenser.

Jeg har været med indenfor i en branche, hvor forfatteren naturligvis er på hjemmebane, men han beretter levende, sætter perspektiv på dilemmaer og frem for alt sætter han fingeren på nutidens og fremtidens journalister og dagblade. Jeg mærker kærligheden til jobbet, men jeg mærker også usikkerheden og muligvis leden ved, hvor tingene er på vej hen - både moralsk og materielt. For godt nok skriver forfatteren, at dette er fiktion, men jeg er helt dikker på, at meget indhold vil kunne genkendes i virkeligheden.

Jeg har haft en virkelig fantastisk læseoplevelse, fortællingen er stærk,  yderst levende og vanvittig velskrevet og så sætter den store spor både under og efter læsningen. Jeg blev ramt på alle parametre. Det er en klar fejl, at jeg ikke har læst andet fra denne hånd, og det vil jeg helt sikkert snart rette op på. Det her er en klar mustread.



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar