tirsdag den 1. august 2017

Doner en brugt skoletaske frem til 11. september

Kom ind i din lokale boghandler og doner brugte skoletasker og vær med til at hjælpe udsatte børn til en bedre skolegang.



Dit barns brugte skoletaske giver udsatte børn bedre børneliv: 

Skolestart er lige om hjørnet, og børn og forældre er spændte og fulde af forventninger. Men skolestart kan også være forbundet med en masse ekstra udgifter til skoletaske, penalhus, bogbind og nyt tøj. Penge, som udsatte og sårbare børnefamilier ikke altid har. Derfor indsamler Red Barnet og Arnold Busck nu brugte skoletasker over hele landet til glæde for udsatte børn. Nogle børnefamilier har svært ved at få pengene til at slå til. Første skoledag er en kæmpe begivenhed i et barns liv, og det er vigtigt for den fremtidige skolegang, at barnet oplever dagen som noget positivt.

En ung Bognørd på vej i skole 1975.

Jeg husker ikke ret meget fra min egen første skoledag, men paradoksalt nok, er den ene ting jeg husker, duften af min skoletaske og penalhus. Duften af det stive læder - og den duft kan jeg genkalde mig den dag i dag, når jeg ser på billedet og tænker på tasken. Til gengæld husker jeg alt fra jeg i 1995 afleverede min datter til hendes første skoledag. Og det samme gør sig gældende med min søns i 2001. Da var lædertasken for længst skiftet ud med lilla/lyserød og Lego. Men een ting havde jeg da til fælles med mine børn, duften fra et nyt penalhus har nemlig ikke ændret sig så meget - heldigvis.

Dit barns brugte skoletaske kan få stor betydning for udsatte børn både herhjemme og i resten af verden. Fra i dag børnenes brugte skoletasker nemlig afleveres i en af de 30 Arnold Busck-butikker rundt om i landet, der så donerer de indsamlede tasker til Red Barnets børnegenbrugsbutikker. Her bliver de brugte tasker solgt billigt til fordel for Red Barnets arbejde. Samtidig donerer Arnold Busck 25 kroner pr. indsamlet skoletaske til Red Barnet. Arnold Busck tager ansvar for børns læring på flere forskellige måder, og i samarbejdet med Red Barnet skaber Arnold Busck værdi for udsatte børn. Og endda på en bæredygtig og miljøvenlig måde.

En vigtig del af fællesskabet

Børn fra fattige familier bærer ofte rundt på en følelse af at være anderledes, og de forsøger at skjule familiens økonomi for omverden. Fælles for de børn, der oplever mangler enten socialt, økonomisk eller kulturelt, er, at de ofte isolerer sig og har færre venner end deres omgivelser og måske klarer sig dårligere i skolen end deres kammerater.
Red Barnet arbejder for at give udsatte børn et bedre liv – blandt andet ved at give oplevelser til børn fra de dårligst stillede familier og hjælpe børn og deres familier med at blive en del af et godt fællesskab. Det er blandt andet det arbejde, Arnold Buscks butikker og kunder er med til at støtte. Både fordi de indleverede, brugte tasker sælges i vores 18 genbrugsbutikker, så andre børn kan få glæde af dem, men også fordi salget af skoletaskerne blandt andet går til Red Barnets arbejde med de mange sommerlejre og familieklubber for sårbare og udsatte børn i Danmark.

Overskuddet går også til udsatte børn ude i verden

Overskuddet fra Red Barnets 18 genbrugsbutikker går til arbejdet for at hjælpe de dårligst stillede børn lokalt, nationalt og internationalt. Det betyder, at dit barns brugte skoletaske er med til at støtte projekter for både udsatte børn i lokalområdet og for børn ude i verden.

Pengene fra salget af en brugt skoletaske svarer f.eks. til en måneds skolegang til et barn i Syrien, rent vand til tre børn i en måned eller penicillin til fem syge børn. Du kan se, hvilken Arnold Busckder er nærmest dig ved at klikke her her: 

Litteraturen står mig naturligvis nær. Det samme gør børn og specielt udsatte børn. Alle børn har ret til skolegang og bør have adgang til litteratur. Derfor deltager jeg naturligvis hvor jeg kan, og da mailen om denne fantastiske sag ankom fra Arnold Busck, sprang jeg naturligvis til med det samme… Vil du være med?

© Bognørden



Ingen kommentarer:

Send en kommentar