tirsdag den 29. september 2015

Kom tag min hånd

AF Hans Koppel


314 sider People´s Press

Dette er forfatterens anden udgivelse Læs mere om forfatteren her. Jeg læste hans debutroman, thrilleren Kom aldrig mere tilbage (se kort anmeldelse nederst) og var meget begejstret. Det var derfor med meget store forventninger jeg kastede mig over denne nye.

Denne thriller er usædvanlig letlæselig, små korte kapitler, fortællerne er klart opdelt og så er sproget bare let og herligt flydende. Jeg læste på rekordtid.

Svenske Anna bor i en lille by med sin mand og sin datter. Hun arbejder på det svenske Familiejournalen, har en tæt kontakt til sin mor og er i det hele taget kun utilfreds med at hun vil have nyt tag på huset, mens hendes mand vil have ny bil. Hun tager på konference med to kollegaer, og her falder hun, mod alle odds, for en invitation fra den unge Eric. De har en hed nat, og trods Annas forsøg på at holde det til et engangsknald, havner hun yderligere nogle gange i Erics seng. For Eric lader hende ikke være, han bønfalder hende, truer hende lidt og evner at få hende overtalt til mere hygge i hans lejlighed. Men da Anna opdager at Eric filmer hende i badet og derefter bliver lidt truende, vælger hun at stoppe forholdet - Det er Eric bare ikke parat til. Han begynder at chikanere hende og hendes familie, og dukker op både ved hendes hjem og på hendes arbejde. Anna kryber til korset og sætter sin mor ind i sagen, Annas mor begynder at grave i Erics fortid, men hun synes faktisk det er lidt synd for Eric. Spørgsmålet er så, om han har gjort sig fortjent til forsvaret eller han er en af de mennesker, der ikke kender betydningen af stop!

Thrilleren har alle de ingredienser den skal have, den udvikler sig, og fortæller historien fra begge sider. Som nævnt er sproget yderst let, og da jeg blev fanget fra start, var sidste side vendt før jeg fik lagt bogen fra mig.

Historien omkring den gifte, der indleder et forhold udenfor ægteskabet, og historien om den forsmåede part, der ikke evner at give slip, er jo på mange måder en stereotyp indefor krimigenren. Der var da heller ikke noget nyt her, men jeg synes forfatteren alligevel får formidlet en underholdende historie. Måske fordi den i store træk, er let genkendelig?

Samtidig var det også det kendte, og få steder, det lidt banale, der afholdt mig fra at komme helt op på niveauet, hvor jeg var med forgængeren. Jeg savnede lidt mere bid, lidt uforudsigelighed og lidt mere spænding. Men jeg var som sagt underholdt, og jeg vil glæde mig til at læse mere fra denne hånd.

Tidligere udgivet:
Kom aldrig mere tilbage:

En helt igennem gennemført thriller debut.
Sproget flyder og læseren er fanget fra første linje. Vekslingen mellem personer og steder virker utrolig godt, og er med til at fastholde både spænding og læsehastighed - bogen er utrolig hurtig læst pga. spændingen og sproget.

Persongalleriet er mangfoldigt, alle personer er levende og realistiske - Ylva grænsende til til det uhyggelige, idet hendes historie er så grum. Relations beskrivelserne er ligeledes virkelig gode, top karakter på dette punkt.

Politiet er kun sporadisk medvirkende, og kun i form af groteske karikaturer, men derudover virker det godt, dat det sætter forbrydelsen i relief. Plottet holder, og selv om læseren gætter sammenhængen, er slutningen virkelig grum og overraskende.

Alt i alt en super velskrevet psykologisk thriller, der holder hele vejen - jeg vil glæde mig til nye fra denne hånd, for debuten lover rigtig godt for fremtiden

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar