torsdag den 6. november 2014

Endnu er der håb

AF Karin Wahlberg


Jeg har læst alle Wahlbergs krimier med stor glæde, det var derfor også de helt store
forventninger, der kom frem, da denne roman skulle udkomme.
Karin Wahlberg er læge i Sverige udover forfattergerningen, og behandler hun
med samme ildhu som hun laver personskildringer, må der findes mange glade 
patienter i det svenske :)

Denne roman er fortællingen om et svensk hospital i 1953. Persongalleriet er 
virkelig stort, her er familier med overlæger, læger, turnus studerende,sygeplejersker, 
sygeplejestuderende, vaskekoner og assistenter i en skøn blanding. Wahlbergs store
force har igennem alt hvad jeg har læst af hende været, at hun er sublim indenfor
personskildring - det er i dén grad ogsågældende her. Alle personer er virkelig
godt beskrevet, jeg var inde under huden på dem alle, rig, fattig eller ung pige.

Samtidig var jeg gennem hele fortællingen tilbage i datidens Sverige. Sproget er
fantastisk i sin nostalgiske form, alt er yderst realistisk, ligefra dialoger til
episoderne alle de forskellige steder. De medicinske termer er mange, men faktisk
rigtig fint beskrevet for os almindelige mennesker.

Handlingen foregår på skift mellem de mange personer, og deles ligeledes mellem
privatlivet og arbejdet på hospitalet. Udover at foregå i 1953, med alt hvad der
dertil hører af datidens remedier og patientomgang, følges både den store
polioepidemi og et voldsomt salmonella udbrud på hospitalet. 

Jeg kunne ikke sige mig fri for, adskillige gange, at prise mig lykkelig for det kæmpe
store fremskridt, der er sket i både behandling og metoder gennem de sidste 60 år. 
Men samtidig fandt jeg beskrivelserne fra datiden, yderst informative og meget lærerige,
og så er det altid sundt at sætte tingene i rette perspektiv.

Alt i alt er romanen en herlig blanding af feel-good, nutidig succesroman og 
en medicinsk gennemgang af datidens behandlingsformer.
Jeg var nødt til at holde tungen lige i munden, for der er mange navne at holde styr på,
måske også lidt for mange, for trods de fantastiske beskrivelser, havde jeg nogle
tidspunkter, hvor koncentrationen slap, men den i det store hele er den god
underholdning og super oplysende. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar