søndag den 23. november 2014

Fra Koncepterne

AF Mette Fugl


Jeg er den generation, der er vokset op med denne smukke og dygtige kvinde
på skærmen, på mange måder er hun indbegrebet af TV-Avisen og er fulgt med
op gennem de stormfulde forandringer i dansk tv.

Denne biografi betegnes som "nedslag i erindringerne" men, hvis man som jeg 
håber på mere om mennesket Mette, hendes drive og begrundelser for 
hendes valg - bliver man skuffet. Ikke at jeg vil snage i privatlivet, men jeg mangler
disse bevægegrunde for helt at forstå denne "luksus-nomade" 
Dette er i det store billede nedslag i  den professionelle journalists oplevelser. 
Med denne præmis i erindring, er det trods alt befriende, at Mette Fugl smider den journalistiske objektivitet, og fremkommer med egne meninger og holdninger:
Og for filan, dem er hun heldigvis fuld af; her får politikere, debatører og
antifeministiske kvinder én over snuden, og der tales befriende, med meget
store bogstaver - sagligt, kort og kontant.

Bogen er velskrevet, sproget er levende og stort set flydende. Enkelte afsnit
bliver for beskrivende og for meget et referat af interview, men derudover
var det blot at læne mig tilbage og lade Mette fortælle.

Mette Fugl har altid stået som en kompetent journalist hos mig, det gør hun i den 
grad stadig, ikke mindst da hun på fornemmeste vis selvransager og 
stiller spørgsmålstegn ved egen objektivitet og egne evner - stor ros. Og så er jeg vild
med hendes måde at formidle, den pæne dame har ordet i sin magt, også
de mindre pæne ytringer, og hvilken befrielse.

At Mette Fugl er bitter - endog meget bitter på DR står krystalklart i denne bog.
Hun føler sig kasseret, og havde hun ikke fået "et stort holdkæft bolche" er
jeg sikker på, at de mennesker hun føler sig vraget af, var blevet hængt ud med
navns nævnelse osv. Om denne kritik er berettiget kan jeg ikke konstatere, netop
idet hele sagen er belagt med tavshed. Desværre er også dette afsnit, afsnittet, hvor
Mette taler om udviklingen indenfor journalistikken, hvilket er en interessant og 
nødvendig snak, hvor jeg er sikker på, at hun har fat i den helt rigtige ende.
 Den drukner lidt i den, næsten skingre bitterhed over afskeden, det ærgrer mig, 

Af de få indblik i mennesket Mette, er udover en klar fornemmelse af den depression
og ensomhed, hun altid har haft med i kufferten, små bidder fra skoletiden, kvindefrigørelsen med sex og stoffer og beretninger
om forældrenes sygdom og bortgang og endelig kærligheden til Bruxelles.
Ellers tager hun læseren med til verdens brandpunkter, fortæller de nære
historier derfra, og faktisk er det her, jeg bedst fornemmer Mette. 

Dette er så absolut en anbefalelsesværdig biografi, og med sådan en fantastisk
vis og skøn kvinde som Mette Fugl, håber jeg på, at hun kaster sig over
endnu en biografi på et tidspunkt, jeg er sikker på, at hun har meget mere at
lære fra sig, og så håber jeg naturligvis på mere personlighed.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar