tirsdag den 13. januar 2015

Spild af liv

AF Eva Maria Fredensborg


Spild af liv er en krimi novelle. Jeg kender forfatteren fra hendes to krimiudgivelser:
Én gang morder & Min mund er lukket, jeg var begejstret for begge udgivelser,
og venter i spænding på sidste del af trilogien: I Blinde, som udkommer februar 2015.

Normalt er noveller ikke min stærke side, jeg vil gerne have fordybelsen, og
den er i sagens natur ikke til stede i så kort en form. Men Anna Grues
novellesamling: De andre, satte min holdning på prøve, og jeg har derfor
læst nogle enkelte noveller siden, og derfor også denne, mens jeg venter
på den næste fordybelsesmulighed fra Fredensborg.

Jasmin er ny landbetjent i Nykøbing Sjælland, hendes ego var for stort til
korpset i København. Hun keder sig hurtigt, men da hun får besøg af den pensionerede
betjent, hvis job hun sidder i, begynder hun at grave i arkivskaber, der indeholder
117 uopklarede sommerhus indbrud og en drabssag. Og det viser sig at få
fatale konsekvenser for flere af de implicerede.

Som sagt, foretrækker jeg romanen frem for novellen, men denne lille godbid
er en fin og velskrevet gang underholdning, ikke mindst i ventetiden til den
nye roman udkommer. Kender du ikke forfatteren i forvejen, så vil jeg på det
varmeste anbefale dig at stifte bekendtskab med hende.


Tidligere anmeldt:

Én gang morder:

Én gang morder er forfatterens debut krimi – efterfølgeren; Min mund er lukket
var der jeg startede, idet jeg ikke rigtig havde hørt om denne forfatter, og indrømmet –
jeg er til tider temmelig konservativ omkring nye forfattere.

Jeg var meget begejstret for den svære toer, så denne debut blev rykket opad
på læse-listen, og lad mig bare sige med det samme: Det var afgjort
et godt valg. Bogen er super velskrevet, teksten flyder og læseren er på
lige fra første linje, det gør at siderne nærmest vender sig selv, og
bogen er utrolig svær at lægge fra sig, også i tankerne imellem læsningen.

Persongalleriet er primært den danske profileringsekspert Robert ( ham følger
vi videre op i serien) Han bliver kaldt til Sverige for at bistå det svenske
politi i arbejdet med en copycat. Jeg var helt inde under huden på Robert,
både privatpersonen og den professionelle – Han står fuldkommen realistisk
og levende hele bogen igennem. Det samme gør sig gældende for
samtlige medvirkende personer, og da det jo er en af mine kæpheste er jeg
meget mere end ovenud tilfreds. Samtidig er denne krimi bygget op med en
herlig psykologisk indsigt og handling – det er altså kræs for kendere :)

Politidelen er super god, alt er levende og realistisk, ligefra handlinger til dialoger.
Læseren er med hele vejen, det er faktisk ”bare” at læne sig tilbage og nyde turen.

Plottet holder hele vejen, der bygges psykologiske trin på hele vejen, man er simpelthen
NØDT til at forsøge at løse gåden, og alligevel er det først til slut,
sagens rette sammenhæng kommer frit frem – det er godt skruet sammen.

Alt i alt har jeg haft en virkelig god oplevelse, her var fuld valuta på mine krav:
realisme, gedigent politiarbejde, gode solide personer og et plot der holder.
Den skal så afgjort have en meget stor anbefaling, det var super godt –
Mere ønskes, og gerne snarest


Min mund er lukket:


Jeg har forgængeren liggende, men startede altså med toeren 
Den er virkelig velskrevet, sproget er let og flydende, læseren er fanget fra første færd, så siderne vender i hastigt tempo. Alle medvirkende er yderst realistiske og levende.
Det er jo netop en af mine kæpheste, at personer og handlinger skal være realistiske, og jeg skal da love for, at jeg fik fuld valuta her 

Politarbejdet er ligeledes fuldkommen realistisk, ingen overspringshandlinger, hovsa løsninger eller personer hvis selvopfattelse ødelægger både opklaringen og læseoplevelsen.
At enheden indenfor politet er opfundet til lejligheden, at absolut ingen betydning for hverken læseoplevelse eller realismen hos mig. Det eneste minus jeg har, er at Asta har lidt for vidde grænser, og samtidig absolut skal bringes i fare osv. Dén del må meget gerne realiseres i den næste 

Plottet holder hele vejen, det er godt skruet sammen, så læseren gætter med hele vejen, husker måske et par ting, politet glemmer, men brikkerne samles først til sidst 
Alt i alt en rigtig god krimi, hurtig og let at læse og med underholdningen sat på højt niveau.
Jeg skal så absolut i gang med forgængeren, og holde øje med nye fra denne hånd.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar