torsdag den 4. juni 2015

Den genfødte morder

AF A.J. Kazinski


431 sider Politikens Forlag

De to herrer udgiver her deres femte fælles roman - 3. bind i serien om 
Niels Bentzon fra Københavns Politi Læs mere om forfatterne her
Anmeldelser af de forgående udgivelser findes nederst i dette indlæg.

Den genfødte morder er en virkelig velskrevet krimi. De tre spor fungerer, er tydeligt adskilt og faktisk var det bare at læne mig tilbage og "nyde" turen. 

Niels Bentzon er trist, han fylder 50 år, føler at hustruen Hannah er på vej væk fra ham,
og kan ikke rigtig glædes over noget. Så kommer meldingen om at den psykolog, der 
reddede Niels´liv da hans psyke stod af, er fundet død på Sikringen - Danmarks mest
bevogtede institution for de ekstremt farlige fanger. Psykologen er død af skarntyde forgiftning, det er udover at være en meget sjælden døds-form, også præcis det samme, som en af de indsatte på sikringen, brugte til at slå en ung mand ihjel. Noget i dødsfaldet stemmer ikke med selvmord, og for at undersøge sagen påtager Niels sig opgaven med, at "tage ophold" på sikringen for at se lidt mere på sagen. Udenfor rejser Hannah til Chile med en flok kollegaer, Niels skulle have været med, men i stedet bliver Hannah kastet i armene på en mandlig kollega - og finder pludselig en mulig løsning på Niels´(selv)mordssag.
Tredje spor foregår i London i 1939. Tre unge studerende har fundet et dokument fra selveste Sokrates, der beviser, at der er et liv efter døden. Men noget går galt med de unges planer og en af dem dør - af skarntyde forgiftning. Men har disse tre dødsfald noget med hinanden at gøre, og i fald de har - hvad? - og hvem står bag?

Jeg indrømmer blankt, at da jeg læste omtalen af handlingen, tænkte jeg straks på makkerparret Keplers fjerde roman: Sandmanden. Og jo, jeg så bestemt en del lighedspunkter, men jeg må bare sige: det gør intet - det var tværtom en usædvanlig hård rejse gennem et virkelig gennemarbejdet og yderst velskrevet portræt af omgivelser, behandlinger og mennesker på Sikringen. Faktisk er disse afsnit så velskrevede, levende og fangende, at jeg flere gange blev irriteret over skiftene til de andre spor - Jeg ville læse mere om dette grumme sted. 

Jeg var helt inde under huden på Niels, jeg var på sikringen, følte generne fra medicinen, smagte maden og "så" de øvrige patienter. Kort sagt: en bundsolid portrættering.  Helt så tær kom jeg ikke på Hannah og de unge englændere, men jeg er virkelig begejstret alligevel, for jeg købte pakken denne gang. Jeg så igennem fingre med blandingen af realisme og de litterære friheder - det gør jeg ellers sjældent, så hvorfor denne gang? 
Jo - for det virkede for mig, jeg var top underholdt og trods de meget tankevækkende
episoder på sikringen, var det altså ren nydelse.

Så kort sagt: Endnu en perle fra makkerparret Kazinski - i min optik, den bedste. Det er
oplysende, grusomt og virkelig velkomponeret - Læs den!




Tidligere udkommet om Niels Bentzon:
Den sidste gode mand
Søvnen og døden Læs anmeldelsen her

Fritstående romaner:
En hellig alliance Læs anmeldelsen her
Forfølgerne Læs anmeldelsen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar