mandag den 30. januar 2017

Humor på hjernen - Kunsten at skabe et godt grin

AF Lea Holtze & Louise Graa Christensen


111 sider byens forlag

Begge forfattere er uddannede journalister og arbejder som freelancere og har deres eget firma, hvor de skriver til dagblade, fagblade og magasiner.

Kom med ind hos: Simon Talbot, Lars Hjortshøj, Thomas Warberg, Sanne Søndergaard, Brian Lykke & Tobias Dybvad, når de fortæller om humoren. Standup har siden slutningen af 1980´erne været en del af den danske underholdning. Men genren kan faktisk spores tilbage til det gamle Grækenland, og er siden blevet udbredt. Amerika har fostret mange standuppere og det er da også den vej mange af de danske komikere kaster blikket, for der er mange idoler derovre og meget at se op til. Men, hvordan arbejder så seks af de succesfulde danske komikere så - er de lige så forskellige i deres tilgang til jobbet som de er i indholdet af deres shows? Hver af de seks medvirkende kommer med et indblik i, hvordan de skaber komik, hvad de bruger i deres shows og i det hele taget, hvordan de har arbejdet sig frem indenfor genren. Det giver seks meget forskellige portrætter, hvor både mennesket og humoren er i højsædet og, hvor de medvirkenede står tydeligt på nethinden bagefter.

Jeg holder meget af genren, selv om jeg stadig kun har set få shows live, har jeg tidligere set en del på TV. Jeg har moret mig kosteligt over "Talegaver til børn" og Live at the Apollo. Genren kan noget, der fanger mig, selv om jeg naturligvis ikke kender dem alle og har favoritter blandt dem jeg kender. 

Lars Hjortshøj er vel egentlig indbegrebet af comedy, dels på bagrund af hans årelange engagement men også pga. hans færdigheder. I dag spreder han sig over alt fra Comedy over børne-julekalender og til radiovært. Mette Lisby var en af de få danske, kvindelige standuppere, i dag har hun selskab af nogle få andre, men der mangler stadig kvinder i faget. Og så er Thomas Warberg og Brian Lykke nogle af de nye, men ikke desto mindre "tunge" drenge, der har taget mange med storm - mig indbefattet.

Jeg synes det var interessant at komme med ind i tænkeboksen - Der, hvor jokes bliver til. Det var spændende at opleve den store forskellighed, der er i tilgangen, selv om de alle har haft drivet om at optræde til fælles. For de kommer fra forskellige baggrunde, har alle som én været drevet af at have lysten til at stå foran mennesker og levere en vare, være sjove og underholde. 

Om det er selvoptagethed eller "empati" får du noget af svaret på her i Humor på hjernen. Den er velskrevet, letlæselig og mangfoldig i sin præsentation. Den er vedkommende, underholdende og giver som nævnt et fint billede af de seks medvirkende. Kender du de medvirkende, har du selv en komiker i maven og vil have fif eller er du bare nysgerrig på hvem de her mennesker er? Humor på hjernen er rigtig godt sted at begynde.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar