søndag den 10. august 2014

Én gang morder

Anmeldelse af Én gang morder - Af Eva Maria Fredensborg


Én gang morder er forfatterens debut krimi - efterfølgeren; Min mund er lukket
var der jeg startede, idet jeg ikke rigtig havde hørt om denne forfatter, og indrømmet - 
jeg er til tider temmelig konservativ omkring nye forfattere.

Jeg var meget begejstret for den svære toer, så denne debut blev rykket opad
på læse-listen, og lad mig bare sige med det samme: Det var afgjort
et godt valg. Bogen er super velskrevet, teksten flyder og læseren er på
lige fra første linje, det gør at siderne nærmest vender sig selv, og
bogen er utrolig svær at lægge fra sig, også i tankerne imellem læsningen.

Persongalleriet er primært den danske profileringsekspert Robert ( ham følger
vi videre op i serien) Han bliver kaldt til Sverige for at bistå det svenske
politi i arbejdet med en copycat. Jeg var helt inde under huden på Robert,
både privatpersonen og den professionelle - Han står fuldkommen realistisk 
og levende hele bogen igennem. Det samme gør sig gældende for
 samtlige medvirkende personer, og da det jo er en af mine kæpheste er jeg
meget mere end ovenud tilfreds. Samtidig er denne krimi bygget op med en 
herlig psykologisk indsigt og handling - det er altså kræs for kendere :)

Politidelen er super god, alt er levende og realistisk, ligefra handlinger til dialoger.
Læseren er med hele vejen, det er faktisk "bare" at læne sig tilbage og nyde turen.

Plottet holder hele vejen, der bygges psykologiske trin på hele vejen, man er simpelthen
NØDT til at forsøge at løse gåden, og alligevel er det først til slut, 
sagens rette sammenhæng kommer frit frem - det er godt skruet sammen.

Alt i alt har jeg haft en virkelig god oplevelse, her var fuld valuta på mine krav: 
realisme, gedigent politiarbejde, gode solide personer og et plot der holder.
Den skal så afgjort have en meget stor anbefaling, det var super godt - 
Mere ønskes, og gerne snarest :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar