tirsdag den 24. maj 2016

Verdens heldigste kvinde

AF Jessica Knoll


392 sider Politikens Forlag

Romanen er skrevet i et hæsblæsende tempo, ordene flyder og de to spor, før og nutid, giver romanen en pause i det hurtige flow. Den emmer af Amerika i både handling og skrivestil, og så er den bare en af den slags, der nærmest læser sig selv.

Ani er 28 år, hun bor på Manhattan og er redaktør på det sagnomspudne The Woman Magazine. Ani omgiver sig med smukke ting, lækkert tøj og en rig forlovet. Luke er ud af en rig familie med "gamle penge" og sørger for at Ani ikke mangler noget materielt. Kort sagt bør Ani være "Verdens heldigste kvinde" Men det er hun bare ikke - for i 14 år har hun lidt af søvnløshed, mange af døgnets timer går med at iscenesætte sig selv, så omverdenen kan se, at Ani ikke er den ulykkesfugl mange har gjort hende til. Ani voksede op som TifAni, hos sin amerikansk/italienske for og far. Pengene var små men moderen gik meget langt i forsøgene på at vise omverdenen, at familien havde penge. Det bringer TifAni ind på en eftertragtet privatskole, hvor hun skal til at finde sin plads, forsøge at finde venner - og helst gerne blandt de populære elever. Det bliver en tid, der kommer til at få skelsættende indflydelse på på TifAni og de andre skolekammeraters liv - og her 14 år efter, banker fortiden på døren hos Ani, spørgsmålet er så, om hun ønsker at åbne døren til fortiden, og om de gamle hændelser, kommer til at udløse lettelse eller endnu mere smerte.

TifAni/Ani er fortælleren gennem hele romanen. Portrættet af hende er bundsolidt, levende og meget realistisk. Jeg kom helt ind under huden på hende, følte hendes sindsstemninger og var til stede i episoderne. Selv om jeg langt fra, synes om alle hendes sider, så er hun så sublimt beskrevet, at jeg hele tiden kunne se ind bag overfladen. 

Jeg skal have solide personportrætter og realisme, jeg skal kunne forholde mig til figurer og handling - og jeg må bare sige, at jeg fik det hele her. Jeg var fastholdt fra start til slut, havde svært ved at lægge romanen fra mig, også i tankerne. Jeg fik kort sagt, en virkelig god læseoplevelse, amerikansk socialrealisme krydret med psykologiske billeder. 

Det her er så afgjort en af sommerens mustreads!
© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar