lørdag den 18. juli 2015

Anne - Børnene flyver fra reden (Anne fra Grønnebakken 8)

AF L.M. Montgomery


244 sider Høst & Søn

Jeg har i mange år set serien om den skønne Anne. Jeg har desværre ikke læst bøgerne, og det vil jeg nu ikke længere lægge navn til, så jeg er gået i det nostalgiske hjørne og er her nået til den ottende og sidste bog i serien.

Sproget er stadig letlæseligt og herlig nostalgisk. Men opbygningen gjorde denne gang, at jeg flere gange måtte gå tilbage og se, hvem der var i fortællerens søgelys. Handlingen er delt mellem fortællinger om Annes familie og en regulær gennemgang af 1. verdenskrig.

Året er 1914, Annes yngste datter Rilla, kan ikke vente med at blive voksen. Hun skal til sit første bal samme aften som 1. verdenskrig bliver en realitet. Efterhånden som krigen udvikler sig, skal også de Canadiske mænd afsted, og Anne må sige farvel til alle hendes tre sønner. Rilla kaster sig over ungdommens Røde Kors, og tager samtidig et spædbarn til sig, da hans far er i krig og hans mor lige er død. Det giver en hel anden hverdag for en ganske ung pige, der ellers kun kan tænke på forelskelsen i barndomsvennen og bekymringerne for hendes brødre. Livet på den øen fortsætter mens drengene kæmper sammen med englænderne om at slå tyskerne tilbage. Der kommer breve fra sønnerne, og ikke mindst nyheder om krigens udvikling, og familien må sande, at de nok ikke får alle tre sønner levende hjem.

Rilla og krigen er omdrejningspunktet i denne sidste i serien. Jeg havde meget svært ved at fastholde interessen, for jeg havde glædet mig til at høre om Annes tanker og handlinger, hvordan hun klarede livets op og nedture. Men jeg fik intet, der er mere omkring Annes mangeårige hushjælp end om Anne selv , dertil synes jeg også, at krigen fylder alt for meget, den overtog romanen og det var en meget stor skuffelse.
.
Anne fra Grønnebakken var fra starten en ungdomsserie, så blev den for de mere modne, og den slutter af i den unge side. Jeg har holdt meget af tv-serien, og læste de første bøger med stor glæde, men jeg slutter af med skuffelse. Serien var Annes, jeg ville med på hendes rejser i livet, men fik i stedet sluttet af med et næsten usynligt billede af hende. Men jeg er glad for at have læst serien, og vil også fremover nyde den "gamle" tv-serie


Tidligere udkommet i serien:

1. Anne fra Grønnebakken
2 Anne bliver lærer
3. Drømmen går i opfyldelse
4. Anne på egne ben
5. Anne i drømmehuset
6. Anne som mor
7. Regnbuedalen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar