onsdag den 15. juli 2015

Anne i drømmehuset & Anne som mor (Anne fra Grønnebakken bind 5+6)

AF L.M. Montgomery


487 sider Høst & Søn

Jeg har i mange år set serien om den skønne Anne. Jeg har desværre ikke læst bøgerne, og det vil jeg nu ikke længere lægge navn til, så jeg er gået i det nostalgiske hjørne og er her nået til den femte og sjette bog i serien.

Anne er blevet gift med Gilbert, han får en stilling som læge i en lille by 100 km. fra Grønnebakken. De finder et lille smukt hus ved havet, og flytter ind i drømmehuset.

Det betyder en ny omgangskreds, bestående af en bred vifte af mennesker med hver deres særheder og kendetegn. Anne kaster sig ind i at blive venner med alle, og få nogle nye gode venner, hvilket naturligvis lykkes. Derimod bliver drømmehuset rammen om en meget stor sorg for Anne og Gilbert - men de kommer videre. Da familien efterhånden udvides, flytter de fra drømmehuset til et større hus inde i selve byen. Gilbert bliver en efterspurgt læge og Anne tager sig af den hastigt voksende børneflok. Det kommer der helt nye tossestreger ud af, for æblet falder sjældent langt fra stammen. Men i takt med at deres liv er lagt i faste rammer omkring børn, venner og arbejde, bliver Anne i tvivl og Gilberts følelser - for elsker han hende overhovedet mere?
.
Disse to bind, specielt det sjette, er en markant ændring i både skrivestil og fortælling. Hvor det hele vejen igennem har været Anne der er omdrejningspunktet, skifter det nu til også at være børnene der "fortæller" Der er kommet langt mere "snik-snak" og sladder ind i handlingen, og det går ud over den kendte stil - Jeg bryder mig ikke om skiftet, synes det er al for meget fyld, og ville helst tilbage i Grønnebakkens univers. Annes venner og familien bliver meget perifære, og jeg føler faktisk jeg "mangler noget" 

Men jeg fastholder planen med at læse dem alle her i ferien, så i håbet om, at jeg genfinder noget af fordums storhed, kaster jeg mig straks over den 7. i serien.

Anne fra Grønnebakken var fra starten en ungdomsserie, men det seneste bind er langt mere voksenlitteratur. Romanen omhandler den voksne Annes tanker i forholdet til både Gilbert, børnene og omgangskredsen. Når børnene får "ordet" er der stadig lidt af Annes barndomsfortællinger i dem, men skiftet betyder at jeg vil anbefale de seneste i serien, til de lidt større teenagere og altså også os "modne" piger.




Tidligere udkommet i serien:

1. Anne fra Grønnebakken
2 Anne bliver lærer
3. Drømmen går i opfyldelse
4. Anne på egne ben

Ingen kommentarer:

Send en kommentar