lørdag den 12. juli 2014

Huset i Himlen

Anmeldelse af Huset i Himlen - Af Sara Corbett & Amanda Lindhout


Huset i himlen er en selvbiografi af og om canadiske Amanda, der vokser op i en
skilsmisse, voldsramt og fattig familie. Allerede som barn ønsker hun sig ud i verden,
hun sparer op og rejser med rygsækken, hjem og tjene flere penge, ud i verden osv.

I stedet for at tage en uddannelse vælger hun at forsøge sig som freelance fotograf og journalist, hvilket bringer hende til Somalia, hvor hun bortføres og holdes som gidsel
i 15 måneder.

Bogen er fantastisk velskrevet, den fanger fra første linje, og Amandas liv bliver læserens.
Forfatterne evner at skrive så levende og realistisk, at jeg faktisk var til stede hele vejen, 
både i Canada og de mange forskellige steder i verden, Amanda besøgte -
 Frem for alt var jeg til stede i de mange grufulde måneder i Somalia.

Først og fremmest er dette jo et tragisk aktuelt emne, de mange gidseltagninger,
er desværre snart dagligdag for mange mennesker. Denne biografi lægger ikke
fingre imellem - her er et eksempel på, hvad gidslerne udsættes for, i al sin
gru og meningsløshed. Amanda udsættes for både fysisk og psykisk tortur, 
voldtægter og sultes, hun forsøger bl.a. at tækkes bortførerne ved at "konvertere" 

Selve beslutningen, der får mennesker: Journalister, søfolk osv. til at begive sig
frivilligt ind i løvernes gab, kommer jeg aldrig til at forstå eller bifalde - Nuvel historier
skal fortælles, men livet er, i min optik, ikke de penge eller den berømmelse værd.

Problematikken omkring betaling af løsesum eller ej, berøres ligeledes, denne del er for mig, ufattelig svær at tage beslutning om - selvfølgelig bliver piraterne ved så længe der er penge, derfor bør man vel ikke betale? Men hvis det var en der stod mig nær, 
ville jeg sætte himmel og jord i bevægelse for at skaffe pengene....

Alt i alt en fuldkommen fantastisk biografi, den kommer meget tæt på, den er levende, velskrevet og frem for alt vedkommende i al sin gru.
Den hører bestemt til en af årets MUST reads.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar