onsdag den 27. januar 2016

Pulsens Koordinater

AF Nanna Lundgaard Arbøl



Denne digtsamling er forfatterens anden udgivelse Læs mere om forfatteren her

Digtsamlingen foregår i København, digtenes indhold er alle skabt, på steder rundt om i byen, og digtene er en rejse gennem en kvindes følelser. Samlingen kan ses som en efterfølger af forgængeren Under Cassiopeia, der handler om stormende forelskelse. Denne handler om, hvor svært livet er, når kærligheden ikke kunne holde.

" Det er de mest uransagelige veje du skal gå, for at finde dig selv. Men i sidste ende skal du miste dig selv for at starte forfra, og på grund af det, være i stande til at leve videre"

Jeg har ikke den store erfaring med digte, udover de, der var fast læsning under min skolegang, har jeg i mange år ikke beskæftiget mig med denne genre - før Yahya Hassan udgav sin samling. Denne anmeldelse er derfor en novices oplevelse af læsningen.

Den røde tråd er en kvinde, der har meget ondt i livet. Et kærlighedsforhold er afsluttet og hun har meget svært ved at finde sig til rette i livet. Sorgerne druknes i vilde byture, der afstedkomme tab. Tab af beklædningdele men frem for alt tab af tilstande. Størst indtryk gjorde digtet Amagerbrogade, realitetssans. Men faktisk evner forfatteren at fange min interesse hele vejen igennem, jeg kunne relatere til følelser og tilstande, og fik lyst til både at kramme og ryste op i kvinden. Samlingen er langt fra et festfyrværkeri, det er en fortælling om et menneske, der ikke kan se sig selv, men kun ser sig som en del af et forhold, der nu er gået i stykker. Om der er lys i mørket vil jeg ikke afsløre her, det skal de kommende læsere selv erfare. Jeg slutter af med en varm anbefaling af samlingen, og med et enkelt digt, der, synes jeg, rammer fint ind i helheden.

"Sig selv:
Du troede
det var din skyld
Derfor kan du ikke komme væk
eller ud
eller derhen
hvor du har tabt alle dine ting
for du har i sandhed mistet dig selv
da du snublede i livets svinkeærinder
og blev vidne til
den brutale henrettelse af din sjæl
der sugede det sidste af din puls
ud 
på åben gade

Nu ved du
hvad det vil sige
at være alene og flået til skindet, nøgen
som et uønsket spædbarn på Maboløs
natten mellem
en hvilken som helst
søndag eller mandag"



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar