mandag den 6. oktober 2014

Det norske job

AF Øbro & Tornbjerg


Det norske job er 4. bind i serien om Psykologen Kathrine Wraa og Københavns politi.
Jeg har været rigtig godt underholdt i de forgående, så denne var ventet med spænding.

I lighed med forgængerne er også denne i den lette ende, sproget er letlæseligt og
flyder, så bogen er sådan set rimelig hurtigt læst. Denne gang er handlingen
delt i flere dele, en del i Caribien, en del med familien til den efterlyste gangster
Jim Hellberg og så delen med Kathrine, kæresten og resten af politiet.

Beskrivelserne er fine, og handlingens veksling virker fint, specielt vil jeg fremhæve
handlingen på øen, da den er mest realistisk. 

Persongalleriet er for de flestes vedkommende gengangere fra tidligere, denne
gang brød jeg mig faktisk slet ikke om Kathrine, hun er geskæftig, lidt for bedrevidende
og frem for alt, får hun denne gang en fuldkommen urealistisk hovedrolle - 
det er en stor skam i min optik.

Politiet fylder denne gang meget, desværre udebliver realismen i samme grad som
deres indsats stiger. De blander sig i internationale missioner, kommer alt
for let til løsninger og bliver i det hele taget bare for meget.

Denne gang er der ikke rigtig noget plot, idet bogen faktisk er en spændingsroman, 
frem for en krimi - det er svært at gå i detaljer uden at afsløre handlingen, så jeg
vil nøjes med at sige, at jeg synes det er en stor skam, at forfatterparret har
ændret modus - Jeg savnede både spænding og realisme hele vejen igennem,
og det er en stor mangel hos mig. 

Jeg var underholdt nogle steder, men savnede fordums nerve i handlingen.
Jeg ved ikke om der er planlagt flere i serien, og synes faktisk dette ville
være et naturligt sted at stoppe. Hvis der kommer flere, håber jeg på langt
mere realisme og jeg håber spændingen kommer naturligt tilbage.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar