onsdag den 29. oktober 2014

Savnet

AF Michael Katz Krefeld


Savnet er andet bind i serien om den tidligere politimand Ravn.
Jeg var okay godt underholdt i Afsporet, så jeg havde en forventning om, at Ravn
ville udfolde sig i denne nyeste. 

Bogen er præcis så velskrevet som sin forgænger, sproget er flydende og letlæseligt,
det er altid en stor force i min optik, så der er jeg igen begejstret. Handlingen er
opdelt i nutid og datid og i tre dele, den ene er Ravn, hovedpersonen
 - Jeg kan rigtig godt lide Ravn, og det første lange stykke af hans del, er i hovedreglen realistisk og levende.

Andel store del er hos Stasi i det gamle DDR, denne del er virkelig grum, men 
levende og virker (desværre) realistisk. Sidste del er nogle korte indblik I Mogens´
bevægegrunde og efterfølgende, hvad der sker med ham. Det virker rigtig godt
med de tre dele, dog synes jeg Stasi delen er alt for lang, der er for mange stilstående
kapitler, der sagtens kunne være kortet ned, samtidig med, at essensen af denne
del forblev levende og forklarende.

 I takt med at handlingen eskalerer bliver også gerningsmanden M/K tillagt helt
urealistiske handlinger - Det går simpelthen ikke hos mig.

I forgængeren hører vi en del om Ravns egenskaber som betjent, desværre var der
ikke megen handling bag ordene, så den del havde jeg virkelig set frem til, ville 
udvikle sig i toeren - Desværre er det blot en forlængelse af forgængeren.
Det er en stor skam, for som sagt, kan jeg rigtig godt lide Ravn, så jeg savnede
baggrund for hans engagement og langt mere realisme i hans handlinger. Naturligvis
bliver civilister ikke indraget i andre landes politiaktioner, ligesom løsningerne 
falder alt for nemt og fordi Ravn er "en helt fantastisk efterforsker" 

Plottet holder heller ikke helt denne gang, der mangler at blive bundet sløjfe 
på det essentielle og den går heller ikke hos mig.

Jeg var underholdt langt hen af vejen, det skal belønnes ligesom både
det herlige sprog og Stasi delens essens. Jeg lå på 4 langt hen ad vejen, men 
da handlingen så bliver så voldsomt urealistisk, blev jeg virkelig skuffet, derfor de 3.
Men den skal anbefales til krimielskere, og jeg ser frem til mere Ravn, 
mit ønske bliver igen: Langt mere realisme og mere pondus på Ravn.



Afsporet:

Spændende debut til Ravn :)
Den er velskrevet med gode realistiske dialoger, vekslingen mellem Ravn og Masja virker rigtig godt for mig. Trafficking er jo desværre et stadig aktuelt tema, både i virkeligheden og i disse års krimier. Selv om temaet er en anelse søgt, fungerer det som sagt fint her- siderne vendte helt sig selv.
Stereotypen Ravn er jo et komplekst menneske, jeg synes ikke rigtig jeg kom helt ind under huden på ham, men min nysgerrighed blev vakt. Til gengæld var jeg til stede i Masja og hendes grusomme verden - hun er uhyggelig godt beskrevet. 
Plottet holder noget af vejen, Seriemorderen bliver meget perifer, jeg synes desværre ikke rigtig, han bliver synlig nok - For mit vedkommende kunne han sagtens have været udeladt - Kampen om Majsa er al rigeligt :)
Politidelen er jo nærmest fjernet, idet Ravn er på orlov. Der er sporadiske billeder af hans evner som betjent, men i det samlede billede synes jeg Ravn mangler pondus i forhold til hans erhverv, ligesom jeg savner lidt mere end blot held og lidt fór søgte løsninger til slut. 
Alt i alt en rigtig god og spændende krimi, jeg vil afgjort læse mere om Ravn - og så håber jeg han får mere pondus, at hans rolle bliver mere i takt med de politimæssige kvaliteter der antydes i Afsporet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar