mandag den 24. november 2014

I ond tro

AF Bille & Bille


I ond tro er tredje krimi fra parret, om videnskabs-journalisten Thea Vind.
Jeg har ikke læst de forgående, så jeg havde på forhånd, et åbent sind
og ingen forventninger jeg skulle have indfriet.

Denne krimi trækker tråde i erindringen til Sissel-Jo Gazans videnskabskrimier,
jeg var ikke specielt begejstret for dem, men de er et frisk pust mellem de
mange stereotyper, jeg håbede på lidt af det samme her. 

Til gengæld lever også denne helt op til det trivielle
og meget stereotype: Kvindelig journalist, der på forunderligste vis, rodes ind
i mord efter mord, nærmest skal opklare forbrydelsen for politiet og naturligvis 
nærmest bliver super-woman. Når en roman kaster sig ud vand, fyldt med samme
slags "fisk" skal den virkelig byde på noget ekstraordinært hos mig, for
at jeg bliver fanget og nysgerrig på mere - Det formåede denne desværre slet ikke.

Sproget er rigtigt godt, der er ikke en finger at sætte på denne del. Der er mange citater og lærdom om forskellen på Grundtvig og Kierkegaard, jeg fandt desværre ingen glæde ved disse, tværtom, fandt jeg dem tunge.

Handlingen udspiller sig i København; det er fejringen af 200 året for teologen & filosoffen Søren Kierkegaard. Det skal fejres og Thea bliver tvunget til at skrive om fejringen. Thea er ved at komme sig ovenpå en færdselsulykke, hvor hun blev kvæstet og hendes veninde mistede livet. Thea kaster sig modvilligt over opgaven, indtil hun får tilsendt et Kierkegaard citat, med angivelse af et sted og tidspunkt for en happening om aftenen.
Thea finder en mand myrdet på stedet, og det bliver starten på hendes egen 
efterforskning og yderligere indblanding. Det bliver for urealistisk for mig, så
jeg mærkede aldrig spænding i handlingen.

Desværre fanger figurerne mig slet ikke, jeg kommer ikke rigtig ind under huden
på hverken Thea eller de øvrige medvirkende. Det ødelægger min læseoplevelse, 
da jeg skal kunne relatere eller skabe en form for sympati med "mine" figurer.

Plottet er en smule tyndt og udvandet for mig, jeg synes ikke rigtig forfatterne evner
at følge det helt til dørs, ligesom der efterlades åbne døre. Det er jeg som
hovedregel ikke begejstret for. Med mindre åbningen helt klart, fastholder spændingen
til den næste bog i serien - Det ved jeg ikke om denne gør, og jeg synes ikke den
kan bære denne manglende afslutning.

Overordnet blev jeg skuffet, bogen er tung at komme igennem, jeg kedede mig bravt
flere gange og havde svært ved at fastholde interessen. Men er man til filosofiske
og teologiske diskussioner frem for regulær krimi, kan denne afgjort være en læse-ide.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar