torsdag den 27. november 2014

Sirile gentlemen søges

AF Karin Brunk Holmqvist


Denne fantastiske roman er den anden jeg kaster mig over fra denne forfatter.
Jeg har tidligere læst: Potensgiverne med stor glæde, så jeg har glædet mig
til denne og forventningerne var i top, de blev indfriet til UG. 

Denne roman er præcis så velskrevet og levende som ovennævnte. Sproget flyder,
det er en herlig blanding af nostalgi og nyt. 

Enken Margit på 81 år og naboen, gammeljomfruen Alma på 79 år har gennem
mange år boet dør om dør lidt udenfor en lille svensk by. De drikker kaffe sammen
hver dag på samme tidspunkt, altid med to stykker knækbrød og to stykker 
lyst brød. De er hjertevarme veninder og nyder hinandens selskab og deres haver.

Men byen skal fornys og de to damer bliver tvunget ud af deres hjem. Da kommunen
ikke kan give dem en ældrebolig med det samme, havner de på byens plejehjem
i et aflastningsværelse, sammen. Det bliver starten på et helt nyt liv for de to
skønne kvinder, de begynder på pc kursus, de møder nye mennesker og så
opdager de affærer, der ikke tåler dagens lys. En dag falder de over personalets
søgen på computeren, efter mænd - og så sættes tanker og handlinger i gang.

Romanen er på alle måder en herlig oplevelse, dels var jeg flere gange hjemme
i min mormors hjem (kæmpe stort tak for de kærlige billeder fra fortiden) og
dels foregår hele handlingen i et virkelig adstadigt tempo. Her er humor på
højt plan, omsorg og ægte venskab. Dialoger og handlinger er fuldkommen levende
og meget realistiske for mennesker i den alder, det var en fryd at være med
på sidelinjen. Den store litterære kunst er det ikke, men det gør intet, for denne
roman opfylder til fulde kravene til originalitet og velskrevet underholdning.

Den skal så afgjort have de varmeste anbefalinger, udover Potensgiverne 
også skrevet: Glimmerbøsserne, den har jeg heldigvis stadig til gode, så jeg
vil se frem til at kaste mine øjne i den også. Kort sagt: Læs dem alle tre!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar