søndag den 10. juli 2016

Sator-koden

AF M. Hohwy


604 sider Attika

Dette er forfatterens debutroman, han er Cand. Scient og har bl.a arbejdet med akademisk forskning indenfor biofysisk.

Videnskabskrimier vinder mere og mere indpas, efter Da Vinci mysteriet, er der kommet flere bud i denne genre. Jeg er egentlig ikke voldsomt begejstret, men jeg holder af at få udvidet min horisont, og derfor takkede jeg ja til at anmelde denne roman.

I Boston er den danske forsker Samuel netop blevet ansat på MIT, Massachusetts Institute of Technology. Han taler en smule med kollegaen Nicholas, og under en frokost bliver Nicholas truet af en fremmed mand. Sam havner ved et tilfælde i instituttets kælder og opdager at Nicholas har gang i hemmelige forsøg med mus. Sam lover at tie med sin nye viden, men da Nicholas findes død dagen efter må Sam overtage hemmeligheden, som andre er meget interesserede i. Tidligere i en lille by i Indien er den unge pige Yasmeen deltager i et medicinsk forsøg på et "hospital" hun får medicin, der på virker hende krop, til gengæld for penge og mad til familien. Men da forsøgets store bagmand, en amerikansk professor besøger byen, bliver Yasmeen forulempet og tvunget hjemmefra. I Boston er Sam tvunget til at finde ud af, hvem der er venner og, hvem der er fjender. Og da han til karatetræning møder den smukke Mary, bliver hun Sams nye makker i forsøget på at finde ud af, hvad Nicholas arbejdede med og hvem, der vil have fat hans resultater - uanset prisen. Det bliver starten på en lang og meget omsiggribende rejse for Sam & Mary.

Romanen er en solid sag på over 600 sider, det er normalt slet ikke noget, der afskrækker mig, men denne gang, blev den en på alle måder tung oplevelse. Sproget er rodet, der er virkelig mange, lange sætninger, der skiftes mellem 1. og 3. person i samme afsnit og jeg synes i det hele taget, der var alt for meget irrelevant fyld, frem for regulær handling. En meget skarp redigering, ville muligvis skabe et mere præcist univers.

Persongalleriet er yderst mangfoldigt, det var sådan set let nok at finde rundt i dem, men jeg havde hele vejen igennem det problem, at jeg ikke troede på hverken dem eller deres handlinger. De bliver simpelthen for kunstige i både ord, tanke og handling - jeg havde faktisk intet at relatere til eller mærke dem på. At Sam tager til Indien for at finde en løsning på et, for ham selv, livstruende problem, for så at bruge måneder i Indien på hash og druk, det er blot et ud af mange eksempler på, hvorfor romanen faldt helt igennem hos mig.

Romanen præsenteres som en thriller, det synes jeg ikke jeg evnede at fange, dertil var der ganske simpelt alt for meget fyld, for mange utopiske handlinger i handlingen. Og da jeg ligeledes havde det svært med både sprog og personer, blev det en læseoplevelse, der ikke satte sig fast, heller ikke under læsningen. 


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar