torsdag den 7. juli 2016

Se i kærlighedens have

AF Jesper Hjøllund


40 sider Forlaget Kahrius

Forfatteren har tidligere udgivet I sjælend rige, men denne digtsamling er hans debut indefor denne genre. Ved siden af forfatterskabet er han foredragsholder og uddannet mentor.

Digte er ikke rigtig blevet den store passion for mig, jeg er blevet mere interesseret i at læse dem, og har indimellem fundet en dybde, jeg ellers forbinder med romangenrens store force. Men jeg vil gerne fortsætte udviklingen, og derfor fandt denne samling vej til mig.

Samlingen er utrolig kørt - de 40 sidder består ofte af meget få linjer, og derfor er helheden hurtigt læst. Forfatteren havde en svær ungdom med skizofreni, og samlingen er et produkt af denne sygdom, blandet med ulykkelig kærlighed. Forfatteren har heldigvis evnet at bekæmpe sygdommen, og har et andet liv i dag, hvilket han kort beretter om midtvejs.

Tekster fra samlingen:

" Kræver, selvom jeg ved, at der er forkert
dræber det bedste jeg har lært.
Prøver, selvom jeg aldrig kunne,
mister dét ene, der virkelig er mig kært."

-

"Hvilken verden kan du redde andet end din egen"


"Jeg er ikke mine tanker og følelser. Jeg er bevidstheden om dem"

Baggrunden er alvorlig og forfatterens evne til at komme videre i livet og bekæmpe sygdommen, er virkelig interessant. Det ville jeg meget gerne vide mere om, men desværre bliver samlingen for kort, for distanceret til at jeg for alvor kan mærke virkeligheden bag. Jeg mærker sporadiske genkendelser, men helheden evnede ikke at fange mig.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar