lørdag den 27. september 2014

VIP-rummet

VIP-Rummet AF Jens Lapidus



VIP-Rummet er første bind i en planlagt serie om den tidligere kriminelle Teddy
og opkomlingen, den jurastuderende Emelie.

Bogen er sådan set velskrevet, der er ind imellem lidt for mange og lange
beskrivelser af omgivelserne, det ødelægger flowet en anelse.
Men derudover er sproget letlæseligt og kan man fastholde koncentrationen,
er bogen faktisk rimelig hurtigt læst - Jeg havde dog lidt problemer med
netop koncentrationen og var derfor en anelse længere om at komme igennem den.

Persongalleriet er mangfoldigt, udover de to hovedpersoner møder vi mange
forskellige karakterer, så det gælder om at holde tungen lige i munden.
Desværre kommer man slet ikke ind under huden på personerne, der er en anelse
af Teddy, hvilket klart trækker op, men de øvrige er allesammen for anonyme
til min smag. Hellere få, men rigtig gode og solide personer, end utallige uden regulært og realistisk indhold og handlinger.

Plottet holder, den havde jeg slet ikke set komme, så det skal klart belønnes. 
Desværre er både selve handlingen og opklaringen utrolig urealistisk og
noget letbenet. Hvorfor vil en top advokat hente en kriminel ind til en opgave,
der tydeligvis sorterer under politiet, og hvorfor vælger han en helt anonym 
og lavtstående medarbejder, til at varetage firmaets interesser i sagen? 

Derudover er handlingen spækket med sådanne urealistiske handlinger og ledetråde
og frem for alt bliver thriller-genrens gætterier ikke fulgt ordentligt til dørs - 
i stedet for at bliver fanget af opklaringens gætterier, blev jeg flere gange lidt
irriteret over de halve ledetråde og urealismen, ligesom spændingen var sparsom.

Jeg manglede en solid afslutning på denne første i serien, der er for mange 
åbne døre og for letkøbt spænding. Selv med de kommende i tankerne, kan jeg
ikke helt fraligge mig tanken om det ufuldendte. Men bogen voksede på mig,
der var gode takter og jeg var underholdt meget af tiden. Så med en gedigen
opgradering af realismen, er jeg sikker på, at næste i serien bliver super.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar