mandag den 8. juni 2015

Pigerne fra Englandsbåden

AF Lone Theils



Dette er forfatterens debutroman. Lone Theils er journalist, korrespondent, og bosat i London gennem 15 år. Romanen er inspireret af virkelige hændelser.

Sproget er flydende og yderst letlæseligt, det er en af den slags romaner, der er læst på rekordfart. Handlingen er fint spundet op omkring virkelighedens to forsvundne piger,
og det engelske præg giver et behageligt afbræk i det ellers stereotype univers.

Nora Sand er korrespondent for et dansk magasin og , bosiddende i London. På vejen hjem fra en opgave ser hun en gammel læderkuffert hos en marskandiser og da hun er samler, kommer den med hjem. Da Nora falder over kufferten åbenbarer den en konvolut fyldt med fotos af unge piger. Et af billederne minder Nora om noget, og hun opdager, at det er de to unge piger, der forsvandt fra englandsbåde for mange år siden. Noras gymnasie "ven" Andreas, er dansk politibetjent, på kursus hos engelske Scotland Yard. Andreas kontakter Nora i London, og selv i de skiltes efter at Nora afviste Andreas´ kærlighed, indvilger hun i at møde ham. Sammen finder de, de danske betjente, der arbejde med forsvindingssagen og Nora overtaler sin chef til at skrive om sagen. Nora opdager, at kufferten har et navn på, navnet på en engelsk massemorder, der sidder på livstid for en række mord på unge piger. Politiet fandt ofrenes tunger, men aldrig deres kroppe. Nora tager kontakt til det engelske politi og snart viser det sig, at de piger, der er på billederne i Noras kuffert, alle er forsvundet - og da det viser sig, at de er forsvundet efter seriemorderens fængsling, åbner det helt nye veje i efterforskningen. Nora graver i sagen, og bringer dermed sig selv i fokus.

Dette er på langt de fleste områder en stereotyp femikrimi: Den hårdkogte journalist, med rod i kærlighedslivet, der falder over en forbrydelse - og helst skal opklare den, egenhændigt. Der er meget klare paralleller til både Camilla Läckberg & Liza Marklunds figurer og skrivemetoder. På den positive side er, at denne har fået et engelsk touch, og der virker rent faktisk herligt forfriskende. På den negative side, synes jeg, det bliver for let.

Hovedpersonen Nora bliver, i min optik, for letbenet. Jeg kommer aldrig rigtig helt ind under huden på hende, og hun irriterer mig, fordi hun ofte fremtræder dumsmart og lidt banalt og "power-woman" - agtigt.  Et godt stykke hen i handlingen synes jeg faktisk hun er nogenlunde realistisk, men mod slutningen bliver handlingerne altså for urealistiske for mig.

Politiets arbejder i starten helt efter bogen og meget realistisk, men i takt med at klimakset nærmer sig, slår de følge med Nora og bliver altså for urealistiske og inkompetente for mig. 
Plottet er let at regne ud, jeg havde meget tidligt fanget hovedessensen, men jeg vil sige, til forfatterens ros, at hun evner at holde historien i gang, trods det lette plot. Jeg var fastholdt hele vejen og læste som sagt på rekordfart - det skal honoreres.

Kort sagt: dette er en solid hyggekrimi, det friske engelske pust er kærkomment og læseren kan læne sig tilbage og lade sig føre gennem en fint komponeret historie. Jeg synes denne debut lover godt for fremtidige romaner, og med mere realisme vil jeg med sikkerhed være at finde mellem de mere begejstrede læsere

.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar