tirsdag den 30. juni 2015

Sort Morgen

AF Cilla & Rolf Börjlind


420 sider Rosinante

Sort morgen er tredje roman fra parret. Jeg har virkelig nydt de to første i serien 
læs anmeldelser af dem under denne. Så forventningerne var helt i top til denne nye.

Præcis som de forgående er også denne skrevet i et herligt, letlæseligt sprog. Afsnittene er tydeligt afgrænsede, så det er sådan set bare at sætte hukommelsen i sving, for der er mange "gamle" informationer  - og så nyde turen.

Politikvinden Olivia er tilbage efter orlov, hun er flyttet til en lille by i Skåne, der er højsædde for svenske nynazister. En dag findes en lille adopteret pige myrdet i sandkassen i hendes have og Olivia bliver sat på sagen. Få dage efter myrdes en dreng i Stockholm på samme grusomme måde, og da heller ikke han er "ren arisk" dannes et billede omkring racisme.
Den tidligere politiefterforsker Tom, svæver rundt og har lidt svært ved at finde sig selv. Han får overrakt en bog med udklip fra den eneste mordsag han ikke har opklaret. Det får hans politi-instinkter til live, og da der dukker et match op på det ene døde barn, der passer til Toms uopklarede sag, bliver han nødt til at samarbejde med de gamle partnere i politiet.
Det bliver til et gensyn med chefen for Rigskrim Mette og hendes familie, ligesom andre af de "gamle" figurer dukker op - Trods temaet er det et herligt gensyn.

Jeg brugte lidt tid på at komme tilbage i universet, muligvis skulle jeg havde læst op
på den forgående inden jeg kastede mig over Sort Morgen. Der var lidt for mange passager, hvor jeg måtte stoppe og og rode i hukommelsen. Når det så er sagt, så mener jeg sagtens
at denne kan læses selvstændigt, sagerne er nye og læseren kan sagtens starte serien her.

Nu kan jeg godt lide personerne, de er mennesker med fejl og forcer. Dog synes jeg, der blev for mange deltagere til at jeg kom rigtig ind under huden på de, denne gang.
Politiets arbejde er igen realistisk og uden for mange nemme løsninger. Plottet er godt skruet sammen - der gives flere leddetråde og retninger, men snorene bindes først til slut.

Alt i alt endnu en velkomponeret krimi fra parret. Trods det tunge tema, bliver den ikke for dyster eller tung, og underholdningsværdien modsvarer temaet. Som sagt kan nye læsere sagtens starte her, og "gamle" kan glæde sig til et gensyn med kliken.
Jeg er helt sikkert klar til den næste, hvis den skulle komme.



Tidligere udkommet i serien:
Springflod:
Springflod er absolut en "herre-krimi" i den øvre klasse - den er velskrevet, levende og yderst realistisk på alle fronter. Der er rigtig mange skift i bogen, det forvirrede mig en lille smule i begyndelsen, men den voksede klart på mig henover handlingen. Der er utrolig mange bolde i luften, måske lidt for mange? men de fleste gribes på fineste vis gennem bogen.
Personerne er realistiske og levende, og selv om jeg ikke kom helt ind under huden på dem, kan jeg bestemt lide de fleste, og vil meget gerne lære dem bedre at kende. 
Politiets arbejde er realistisk beskrevet, læseren er med i de fleste afsløringer af hints som handlingen skrider frem, og frem for alt så holder plottet hele vejen - godt hjulpet på vej af de mange medvirkende. Der er et par løse ender, dem regner jeg med at få bundet i efterfølgeren - og kan kun sige at jeg glæder mig til at læse den næste
Den tredje stemme:
Så har jeg netop slugt den anden i serien - heldigvis var det ikke så længe siden jeg læste debuten, så alt stod klart på nethinden. Også denne er yderst velskrevet, sproget flyder, de fleste replikker er realistiske og frem for alt er alt levende, både personer og omgivelser. 
Der veksles mellem to sideløbende historier, og de forskellige personer, igen virker det rigtig godt.
Denne gang åbnes Toms historie, og jeg indrømmer gerne, at ham holder jeg af. Olivia er stadig en kende for urealistisk, og så bliver hendes figur stadig tillagt lidt for mange utopiske handlinger og egenskaber. Det trækker ned flere gange hos mig, men faktisk ikke nok til at spolere den rigtig gode læse oplevelse.
Igen holder plottet hele vejen, ligesom spændingen er indtakt til sidste side. Dette makkerpar har virkelig formået at skrue nogle bundsolide krimier/spændingsromaner sammen. De evner at holde mange bolde i luften, gribe dem alle. Igen en perle, jeg vil så absolut se frem til flere i serien, og giver mine bedste anbefalinger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar