fredag den 31. marts 2017

Begravelse for begyndere

AF Sisse K. Ibsen


241 sider Yellow dot media - Forside udviklet af Arnoldbusck

Sisse Ibsen er cand.scient, soc i historie og udviklingsstudier. Hun er tidligere skribent på Politiken og Illustreret videnskan Historie og har tidligere udgivet en sms beretning.
Døden er jo en naturlig del af livet, alligevel er den ofte tabubelagt, et uønsket samtaleemne og noget mange ikke har lyst til at forholde sig til. Men fakta er jo, at vi alle skal herfra, og når den tid kommer, er der er masse ting vi skal igennem. Det har Sisse skrevet denne bog om. Hun har haft samtaler med omkring 50 forskellige mennesker, både deltagere i begravelser og de, der har arrangeret begravelser. Bogen er opdelt i kapitler med mulighed for at skrive noter eller ganske enkelt bruge bogen som opslagsbog, der kan tages frem til konkrete situationer. F.eks.

Del 1:
Kan vi tale om døden og begravelsen inden det bliver super aktuelt? 

Del 2:
Hvad er bedemanden arbejde, hvad kan du forvente han/hun gør og, hvad med prisen - kan man tillade sig at indhente tilbud og er der faldgrupper? 

Del 3: 
Hvad, hvis den afdøde ikke er medlem af folkekirken, hvor og hvordan kan en bisættelse/begravelse så foregå. Hvordan med musik i kirken og så er der jo også det med gravøl bagefter, skal man det?

Del 4:
Denne del indeholder interviews med syv forskelige mennesker, der alle beretter om deres erfaringer med begravelser.

Del 5: 
Alt der, der kommer bagefter begravelsen/bisættelsen. Hvad med gravsten? Hvordan kan man leve med sorgen? Og hvad med papirarbejde, oprydning, opsigelse af bopæl og ikke mindst et lille indslag om konflikthåndtering.

Herefter er der en tjekliste over, hvad bedemandens honorar dækker. En litteraturliste med forslag til bøger om sygsom, sorg og død m.m. Og endelig er der bagerst et stikordsregister, således, at læseren hurtigt kan finde svar til et konkret spørgsmål.

Udover, at denne bog er virkelig vigtig, er den til stor hjælp. At stå med sorgen over, at et menneske man elsker er på vej væk eller har forladt denne verden, er i sig selv stressende. Men de praktiske spørgsmål der opstår i forbindelse med et dødsfald, er mange, og kan nogle lettes er det en stor hjælp - og her taler jeg af erfaring. 

Jeg har haft den store sorg at miste min mormor, som var min tætteste. Heldigvis havde hun tvunget mig til at snakke om, hvilke ønsker hun havde, når hendes tid kom. Jeg ville dengang ikke tale om hendes død - men for filan, hvor var det er stor hjælp, da jeg rent faktisk stod midt i det. Der var naturligvis andre ting at beslutte, men de store linjer var trukket, og det var virkelig rart. Jeg kan derfor på det kraftigste anbefale, at tale om døden derude. Nej, det er ikke rart og ja, det gør ondt bare at tænke på den - men det er altså en meget stor hjælp og kan give ro til alle parter.

Og som en krølle på spørgsmålet om prisen, kan jeg fortælle om en genbo der for nyligt mistede sin hustru, ganske pludseligt. Begge almindelige pensionister og uden formue. Manden kunne ikke klare en voldsom udgift, og da de allerede for år siden havde drøftet, hvad der skulle ske, så var sagen sådan set lige til. En anden god ven hjalp med at indhente "tilbud" hos flere bedemænd, og det lykkedes faktisk at finde en kvinde, der gerne ville hjælpe og indenfor den ramme enkemanden kunne overkomme. Hustruen kom pænt herfra og manden sidder ikke med en stor gæld. Så ja, man kan godt indhente tilbud og ja, man kan faktisk forhandle - hvis man magter det.

Sproget i denne bog er letlæseligt, alle forklaringer og fortællinger er skrevet i et levende og vejledende sprog - forfatteren tager ganske simpelt læseren ved hånden, og fører os sikkert gennem mange af de ting, der vil/kan forekomme i forbindelse med døden. 

Jeg må indrømme, at jeg er virkelig begejstret for denne bog. Først og fremmest fordi jeg som nævnt synes den er yderst vigtig - tabuet skal væk og samtalen gøres mere naturlig. Derudover fordi den klart og tydeligt guider læseren gennem en svær periode, og specielt fordi den favner de forskellige muligheder, ikke peger fingre, men oplyser og yder hjælp.

Det er måske for meget at sige, at den bør forefindes i alle hjem. Men budskabet i den, om at tale sammen om døden, bør nå bredt ud. Om du så køber den når den bliver aktuel, eller i god tid for at gemme den på reolen eller du låner den på biblioteket, så garanterer jeg, at den vil give god støtte i en tid, hvor det kan være svært at tænke sammenhængende tanker. Den er original - jeg ikke tidligere har set en håndbog som denne, og hele pakken samlet gør, at jeg gerne vil honorere både ideen og produktet, for det er virkelig godt.




© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar