torsdag den 30. marts 2017

Sandhed med modifikationer

AF Sara Lövestam


240 sider Forlaget Aronsen

Denne svenske forfatter har netop lagt lærergerningen på hylden for at bliver forfatter på fuld tid. Hun har skrevet siden hun var fire og og har udgivet 8 bøger. Sandhed med modifikationer blev honoreret med Det svenske krimiakademis debutantpris. Samtidig er dette første del i en krimiserie på 4 bind om Kouplan. Bind 3 er indstillet til prisen som bedste svenske krimi 2016. Læs mere og se forfatteren her

Kouplan er illegal irakisk flygtning, han gemmer sig i Stockholm, hvor han er heldig at have et værelse hos en lille familie. Han har lært sig svensk gennem bøger og film og beslutter sig for at forsøge at tjene penge. Så han indrykker en annonce, hvor han tilbyder sig som privatdetektiv. Ganske vist har han kun en gammel telefon, og en pensioneret computer, men han er fuld af gå-på mod. Og glæden er da også stor, da han får sin første klient. Pernilla vil gerne hyre ham til at finde sin syvårige datter Julia. Julia forsvandt på en tur i byen og Pernilla kan ikke kontakte politiet, så hun er afhængig af hjælp fra anden side. Kouplan spiller højt spil, forlanger 400 kr. i timen og siger ja til opgaven. Problemet er bare, at oplysningerne om Julia ikke sidder løst på Pernilla. Kouplan begynder på den svære opgave og snart får han oplysninger, der bringer ham i kontakt med Stockholms brutale underverden. Så kouplan kæmper altså mod tiden, balancerer på kanten af den slags viden, der kan få fatale konsekvenser og ikke mindst synes han, at der er noget uldent ved Pernilla - kort sagt: Kouplan står overfor at skulle kæmpe på alle planer, hvis han skal løse opgaven.

Bogen er skrevet i små korte kapitler med tre fortællere. Sproget er letlæseligt og meget levende. Genren er psykologisk krimi, og læseren er derfor med helt inde i hovederne på samtlige figurer - og det fungerer super godt. Da figurerne samtidig er spillevende og fuldkommen realistiske blev min higen efter det solide, fuldt honoreret. Og så en anden lille krølle: et stykke tid var jeg i tvivl om holdbarheden af historien, Plottet er nogenlunde gennemskueligt, men jeg opdagede, at historien voksede på mig og siderne faktisk vendte sig selv - så jeg har overgivet mig - jeg er fan.

Forlaget lover en kompleks og psykologisk krimi med en kompleks hoveperson. Og der må jeg altså bøje mig i støvet: forfatteren leverer hele vejen. Jeg har læst mange krimier i mit liv og kan med sikkerhed sige, at jeg ikke har læst noget tæt på denne. Den er yderst original i sin opbygning og derfor er den et virkelig friskt pust i genren.

Er du til anderledes krimi, den slags, der underholder, holder dig og dine tanker i ilden under læsningen - så er Kouplan en figur du bare må stifte bekendtskab med. Jeg ser frem til den næste i serien.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar