torsdag den 16. marts 2017

Jeg overvejer at gøre det forbi

AF Iain Reid



Jeg overvejer at gøre det forbi er forfatterens debutroman. Den har taget anmelderne med storm og er solgt til udgivelse i flere lande.

Jake er ansat på et laboratorium, han er super intelligent og møder kæresten på en cambupub, hvor de er til quizaften. Nu, efter nogle uger som kærester, sidder Jake og kæresten i Jakes bil, på vej hjem til Jakes forældre. Forældrene bor på en meget afsidesliggende gård, turen er lang og da det også begynder at sne er turen ikke helt ufarlig. Kæresten bruger turen til at se tilbage på deres forhold, hvad hun holder af hos Jake og ikke mindst, hvad der foregår inde i hende selv. For hun overvejer at gøre det fobi med Jake, der er kommet nogle uforklarlige hændelser ind i hendes liv, og faktisk ved hun ikke rigtig, hvad hun skal mene om hverken Jake eller de sære opkald hun modtager. Besøget hos Jakes forældre bliver en helt anden oplevelse end kæresten havde forestillet sig, intet er tilsyneladende, hvad det giver sig ud for at være og da parret ender på en tom skole midt ude i ingenmandsland, tager tingene endnu en uventet drejning - ikke mindst i dagene efter, hvor snakken går, da et drab har fundet sted på skolen.  

Det er kæresten, der fortæller historien i jeg-form. Det betyder, at jeg som læser var med helt inde under huden på fortælleren, jeg mærkede alle de følelser, der bevidst og ikke mindst ubevidst rørte sig i historien. Derudover er fortællingen "krydret" med små nedslag i den snak, der foregår i dagene efter køreturen. Det giver både spænding og ekstra intensitet til fortællingen - jeg var fuldkommen fanget, fra start til slut.

Romanen er en lidt bizar, psykologisk thriller og jeg tør godt love, at den vil sætte et gedigent aftryk i kommende læsere udover, at den er både original og yderst levende. Plottet er så godt skruet sammen, at læseren adskillige gange må rykke ud på stolekanten og gentænke den endelige forklaring. 

Er du til en original, psykologisk skræmmende og spændende roman, så bør denne afgjort skrives på listen. Mørk og skræmmende skarp debut - mere tak!


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar