fredag den 4. december 2015

Som ulve er færrest og får er flest

AF Palle Vibe


53 sider Peewit

Palle Vibe er mangeårig forfatter, men dette er hans først satiriske udgivelse. Det er mit første møde med forfatteren, og da satire, i mine øjne, er en vanskelig genre, var det med blandede forventninger jeg kastede mig over denne lille sag.

Og lad mig da blot starte med at sige, at jeg så afgjort fik satire - og ovenikøbet en herlig en af slagsen. Denne lille sag er skrevet i et herligt let sprog, historien og får og ulv er produktet af et stereotypt billede af piger og drenge - mænd og kvinder... Og det virker.

Historien fortæller om det lille lam (pige) og den lille ulv (dreng) hvordan de op gennem barndommen lærer om og opfatter det andet køn (race). Hvad der er kendetegnende for kønnene og ikke mindst, hvordan man skal gebærde sig. De små bliver større, får interesse for den anden og derefter skal både giftes, tage uddannelse, købe bolig og slutteligt begynde at tale om at starte egen familie. Problemer opstår og løses, og historien
kan herefter gå sin helt vante gang.

Netop fordi det er satire, og i særdeleshed fordi kønnene er erstattet af får og ulv, slipper forfatteren ganske fint afsted med at male et overordentligt generaliserende billede. Det her er som sagt stereotyper på de faste kønsroller og mønstre - og det er ganske underholdende. 

" Klovfutteraler i alle former og farver hører til blandt de mest populære ejendele, får overhovedet kender (...) Desuden går får helt vildt op i de absolut uundværlige små rummelige læderting, hvori de huser al deres mulemaling og klovlak, samt andre livsfornødne genstande....

Ulve kan pådrage sig adskillige lidelser, hvoraf dog ikke alle er direkte livstruende (...) Blandt de mest almindelige skavanker er ondt i ryggen som følge af uformålstjenligt arbejde eller forvokset mavemuskel (...)"

Jeg havde en hygsom stund med denne lille bog, og da julen jo står for døren, må jeg klart anbefale denne fine sag, f.eks. som en mandelgave - trænger du til et humoristisk frikvarter,
så er denne bog et rigtig godt bud på underholdningen.

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar