lørdag den 12. december 2015

Vildspor

AF Casper Gjede Jansen


136 sider PrintXpress

Denne novellesamling er forfatterens debut - du kan læse mere om samlingen her.

Novellernes røde tråd er det mørke og ukendte, der findes i alle mennesker. Sproget er herligt letlæseligt, og bortset fra enkelte novellers dialoger, er det en flydende og meget levende samling. Mangfoldigheden er virkelig stor.

Novellernes indhold spænder bredt, Der er alt fra mobning, over familiestridigheder, til manden, der er i gang med offer nummer 8 i kampen om at finde sjælen og til den arrogante forretningsmand, der forsøger at lokke en ny medarbejder ind i folden - for hvem vil ikke elske at få den vanvittige sum af 15.000 kr i løn om måneden... inden skat!
Jeg har valgt tre ud, som på hver deres måde satte mine tanker på overarbejde:

Familieidyl:
Et brev til en søster, svoger og en ven. Jesper og kæresten har inviteret til bryllup, men da søsteren har slået hånden af forældrene op står der massive problemer da bryllupsinvitationen er givet. Søster og svoger trækker også Jespers barndomven over på "brokke-holdet" og Jesper er nu nødt til at træffe et skæbnesvangert valg.

Dræbende tanker:
Den unge mand er ansat i et forsikringsselskab, inden da har han været utallige andre brancher igennem (bl.a. advokat og bank og ejendomsmægler) men ingen steder har han passet ind, og det gær han altså heller ikke i forsikringsselskabet. Alle er efter ham, han kommer for sent en enkelt gang og trues med fyring fordi han er så ustabil osv. Han eneste trøst er kæresten, der altid bakke ham op -men bliver hun ved med det?

Stuen til venstre:
Den komplet anonyme mand har endelig fundet sin store og sande kærlighed. Han besøger hende på jobbet, tilpasser indkøbene efter hende og "sørger for" at hun kommer sikkert hjem til lejligheden... hvor hun bor med sin kæreste. For der er et stort problem, manden ved ikke hvad hans store kærlighed hedder. Men så en dag fortæller hun ham, at hun vil have ham - og naturligvis griber han chancen.

Novellerne er som sagt bygget over mennesker, der på en eller anden måde står ved en skillevej, det vælger de at angribe på hver deres måde. Med dræbende tanker kom jeg rent faktisk i tvivl; var det den unge mand eller alle de andre, der var galt på den. Med Familieidyl blev jeg meget hurtigt temmelig træt af Jesper, for han ender, i min optik, med at være en moraliserende og meget irriterende mand. De to noveller indeholder en tvetydighed, der meget længe holdt mig beskæftiget. Jeg kunne ikke afklare, om forfatteren med overlæg har gjort dem kunstige, eller det er skrivemåden - men jeg har valgt at honorere det, for jeg holder meget af at bliver udfordret mens jeg læser. 

Mangfoldigheden og de levende beskrivelser er, i mine øjne, den største force. Og havde dialogerne været en tand mere realistiske, havde jeg været helt oppe på skalaen. Så alt i alt er dette en virkelig stærk debut, der lover rigtig godt for fremtidige udgivelser.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar