torsdag den 3. september 2015

Shotgun lovesongs

AF Nickolas Butler


326 sider Klim

Dette er forfatterens debutroman Læs mere her. Romanen har høstet stor ros på den anden side af atlanten, og er nu oversat så også danske læsere kan nyde den.

Når man starter på en roman m.v skal man altid lige "læse sig ind" på universet og personerne - sådan var det ikke med denne roman; jeg åbnede bogen og var grebet med det samme. Det hører så absolut til sjældenhederne, og derfor må jeg også være ærlig og sige, at jeg er ovenud begejstret.

Romanen er levende, yderst velskrevet og har bare et sprog og et univers, der rammer plet fra første til sidste side. Sproget er flydende og herligt letlæseligt, kapitlerne er klart opdelt med angivelse af fortæller, så selv om romanen veksler i tid og sted, er det let at falde ind i handlingerne og egentlig bare nyde denne fantastiske historie.

Little Wing er en lille farmer by, nord for Chicago, her bor fire barndomsvenner, plus et par lidt mere perifære venner. Lee er en landskendt musiker, han turnerer landet rundt, er blevet millionær, men kommer alligevel hjem til vennerne og byen når han trænger til normalitet. 
Ronny har været rodeorytter og har ligeledes turneret landet tyndt. Men Ronny er alkoholiker, og en dag går det helt galt med ham, og han får en hjerneskade. Vennerne passer på ham, men ikke alle er lige søde ved ham, og måske er Ronny ikke helt så skadet som vennerne tror. Beth og Henry var ungdomkærester, og efter lidt pauser finder de hinanden og har nu været gift i 10 år, de bor på Henrys fædrene gård med deres to børn.
I det perifære er Kip, han følte sig altid lidt udenfor, han tog til byen og blev en succesfuld forretningsmand, men er nu hjemvendt, skal giftes og har købt byens foderstofhandel.
Med andre ord; barndomsvennerne er blevet voksne og er nu samlet igen. Men er de stadig venner, og hvor langt kan man egentlig gå indenfor venskabets rammer?

Figurerne er bundsolide, de er levende, dybe og yderst realistiske. Jeg var helt inde under huden på dem alle. Voksne mennesker der slås med dem selv, hinanden og livet. Det er portrættering på højt niveau, mænd og kvinders livshistorier i tanker og handlinger. Begge køn står lyslevende hos mig, og på alle tider er det "mennesker af kød og blod".

Romanen handler først og fremmest om venskab, hvordan plejes det, hvor langt vil venner gå for hinanden, og ikke mindst; hvor meget kan en ven svigte, før det ikke længere er muligt at bevare venskabet. Derudover er det en fortælling om kærlighed, misundelighed, svigt og frem for alt, om livet i en lille by, hvor det både kan være en fordel og en ulempe, når alle kender alle, og både fejltrin og successer bliver udstillet.

Jeg sidder tilbage med en læseoplevelse helt, ud over det sædvanlige. Historien og figurerne krøb helt ind i mig. Jeg har grinet, haft en knude i maven, rystet på hovedet og siddet med et smil på læberne. Jeg har haft fat i det meste af følelsesregisteret, jeg har i den grad nydt historien og personerne - og er faktisk lidt ked af, at måtte forlade dem. 

Jeg ved at forfatteren allerede har produceret mere, og jeg må bare sige, at jeg håber vi danske læsere snart får glæde af dem, for dette er en debut der lover usædvanlig godt for fremtiden. Det er så afgjort en af årets MUST reads!
© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar