fredag den 27. november 2015

Efter dig

AF Jojo Moyes


448 sider Cicero
Se mere og køb bogen på Bogreolen.dk

Denne forfatter hører til blandt mine favoritter når det gælder feelgood med kant. Jeg har således læst alle hendes romaner, og højst på min liste er: Mig før dig som omhandler aktiv dødshjælp. Denne roman er en fortsættelse af netop Mig før dig.

Efter dig er skrevet i vanlig Moyes stil: letlæseligt sprog, der bare flyder og så er både hoved- og bipersoner herligt levende. Og selv om den ikke er helt så tung som forgængeren, så ramte den mig, og skabte en klump i halsen.

Louisa er faldet fra hinanden efter Wills død for snart to år siden, hun har brugt tiden på at rejse rundt i verden som Will ønskede, har købt en lejlighed for de penge han efterlod hende, og er i det hele taget bare ulykkelig. Louisa arbejder på en irsk bar i lufthavnen, har ingen venner, og ser ikke længere sin familie. Så hun bruger sine sparsomme fritimer på at drikke vin og sidde på sin tagterrasse, men en nat går det galt, Louisa står på kanten da en pige pludselig taler til hende, Louisa bliver forskrækket og falder ned fra taget. Ulykken bringer familien sammen igen, og Louisa begynder samtidig i en sorggruppe for at komme igennem sorgen efter Will. Og mens hun langsomt kommer sig ovenpå faldulykken og finder et nyt holdningspunkt i gruppen, sker der to meget skelsættende ting: Hun møder Sam, den ambulanceredder, der behandlede hende efter faldet, og så banker en Lily på hendes dør. Lily er 16 år, en virkelig utilpasset ung dame, der tilsyneladende gør som det passer hende. Louisa vil gerne slippe af med hende - lige indtil Lily fortæller, at hun er Wills datter. Det bliver starten på en kaotisk tid for Louisa, en tid, der vender op og ned på alt.

Der har været en del debat om denne roman, allerede inde den udkom. For kunne man nu lave en fortsættelse af Mig før dig? Ville den ødelægge forgængerens univers, var det muligt at bygge videre osv. JA, er min helt klare holdning. Denne roman binder en fin sløjfe på historien om Louisa, og så er den både vedkommende og nærværende.

Udover at fortælle, hvordan det går Louisa, har romanen også et vigtigt tema: sorg. Hvordan kommer man igennem, hvor lang tid tager der og, hvad stiller man op når fremtiden banker på døren? Jeg synes forfatteren, igen, evner at formidle tunge og vigtige temaer, så de både er en naturlig del af historien og vækker eftertanke hos læseren - Det er, i min optik,  en af de største kvaliteter hos Moyes.

Nu er det en fortsættelse, men selv om jeg naturligvis kraftigt anbefaler at læse Mig før dig, så kan nye læsere faktisk godt starte her, for romanen er selvstændig nok til at kunne bære at blive læst først. Der er derfor ingen grund til at tøve, er du til velskrevet feelgood med kant af alvorlige temaer, så snyd ikke dig selv for Moyes - og så kan jeg slet ikke anbefale Mig før dig og Efter dig nok - det er must reads. 


Tidligere udkommet:
Brudeskibet
Hvalernes sang
Mig før dig
Det sidste brev fra din elsker
Honeymoon i Paris Læs anmeldelsen her
Hende du forlod Læs anmeldelsen her
Det store spring Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar