fredag den 13. november 2015

Samling af min allerførste HC Andersen

Tekst bearbejdning af Louise Buckens
 Illustreret af Sidsel Brix




12 sider Forlaget Globe

Så er de her, HC Andersens eventyr for de mindste børn. 
Alle bøger er i tyk pap med en tyk plastindbinding, de kan tåle en fedtet eller en våd barnehånd. Bøgerne er alle opbygget med farverige og skønne tegninger fra de enkelte eventyr, og så er selve historien anbragt på de sidste sider i bøgerne.

Bøgerne henvender sig til tumlinge, børn i alderen 0-3 år. De er både egnet til højtlæsning og til at børnene selv kan kigge på illustrationerne. Netop med målgruppen i sigte, har det været nødvendigt at tilpasse eventyrerne - det betyder, at er blevet modificeret.

Eventyrerne er kraftigt afkortede og indeholder derfor kun hovedtrækkene. Som både fag- og privatperson er jeg meget begejstret for bøgerne. De har fået en passende længde til at fastholde det lille barns interesse - illustrationerne er rigtig fine og både tekst og tegninger giver nyt liv til de gamle og elskede tekster. 

Konceptet med Mit allerførste H C Andersen eventyr er jeg personligt meget begejstret for, han er en stor del af den danske kulturarv, og jeg kan kun bifalde, at værkerne nu også kan glæde børn fra en meget tidlig alder. Netop H C Andersen, har jo en stor plads hos mange læsere, så modifikation af disse tumlinge eventyr kan muligvis bekymre nogen, men jeg synes det er gjort rigtig godt, og således, at den originale historie stadig står tilbage.

Så om du er forælder, bedsteforælder, oldeforælder eller pædagog er denne serie en super fin introduktion til Andersen og en garanti for mange gode hyggestunder med de helt små.


Serien består af:

Tællebog
Den lille Havfrue
Fyrtøjet
Klods Hans 
Prinsessen på ærten 
Den grimme ælling
Tommelise

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar