fredag den 13. november 2015

Yogi i Østerlen

AF Michael Bergstrand


378 sider Modtryk

Denne roman er tredje og afsluttende bind i Indien trilogien. Læs mere om forfatter og bøger her. Jeg har ikke læst de forgående, så dette var mit første møde med forfatteren.

Romanen er yderst velskrevet og meget levende. Specielt Indiske Yogi er en helt fantastisk figur, hans ro og visdom lægger en herlig humoristisk linje, og giver den udviklende historie et skønt medspil. Et eksempel på Yogis ytringer:

" Hvor er jeg dog lykkelig for endelig at møde mr. Goras allervidunderligste børn! I skal vide, at jeres far utallige gange har fortalt om jeres behagelige udstråling, som I begge to huser, men jeg må sige, at det på trods af hans lovord ikke er lykkedes ham med sine allerfortræffeligste beskrivelser at gøre fyldest for to så fortryllende unge mennesker, som dem, jeg lige nu har stående overfor min ringe person."

Svenske Göran har passeret de 50 år, han drikker for meget, har mistet sit job som reklamemand og kan ikke finde et nyt. Han kærester med psykologen Karin, men kan ikke rigtig finde ud af at binde sig til hende. Da Görans ven Yogi skal giftes hjemme i Indien, tager Göran (mr. Gora) afsted, og efterlader Karin meget vred i Malmø. Yogi er himmelhenrykt over at mr. Gora er tilbage i Indien, hvor de to venner ejer en theplantage, og turen bliver en herlig blanding af bryllup og Indiske serværdiheder. Men tilbage i Sverige er Göran igen alene, han kan ikke finde ud af at omgås sin søn, ekskonen har giftet sig igen, med en succesfuld forretningsmand og Görans mor er gift med en rig og selvfed mand. Alle giver Göran mindreværdskomplekser og han er i krise - lige indtil Yogi en dag står foran hans hoveddør. De to venner forsøger sig som tøjsælgere og da Görans mors mand vil have ham til at passe et af hans huse sommeren over - mod betaling, for han er jo arbejdsløs, ender han modvilligt med at takke ja. Det bliver til en uforglemmelig sommer, for som alt andet i dette univers, er der intet der går stille af sig, og mens Göran tænker over livet, havner han gang på gang i de mest groteske situationer.

De to venner er som nat og dag, Yogi med det lyse sind og evnen til at tale med stort set alle mennesker. mr. Gora, den småalkoholiske mand, der hellere vil være alene, ikke stoler på egen evner og synes alle hele tiden minder ham om hans fejl. Denne roman er både et billede på menneskers mangfoldighed, men også et rigtig fint billede på forskellen mellem skandinavisk og Indisk kultur. Og så er blandingen af den dybere menneskelige indsigt og den udviklende og humoristiske "behandling" yderst underholdende og tankevækkende 
og jeg var vild med det.

Nu har jeg jo ikke læst de to første, så jeg kan garantere, at denne afsluttende roman sagtens kan læses uden forudgående viden. Og så må jeg sige, at jeg er så begejstret for denne skæve roman, med de dybe livsbetragtninger, så jeg skal afgjort læse de to første. 
Så er du til en anderledes udviklingsroman, iblandet lidt feelgood og en stor portion humor, ja så er dette afgjort en roman du ikke kan komme udenom.



Tidligere udkommet i serien:

Delhis smukkeste hænder

Tåge over Darjeeling

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar