torsdag den 8. september 2016

ENDELIG ikke-ryger for kvinder!

Den lette vej til rygestop

AF Allen Carr


215 sider e-bog Arcturus Digital Limited

Den engelske forfatter er manden bag flere selvhjælpsbøger om bl.a vægtproblemer, men mest kendt er han for bogen Endelig ikke ryger, hvor han beskriver sit EASYWAY program, der skulle sikre alle rygere et let og varigt rygestop.

Denne specialudgave er kommet på markedet, da forfatteren efter mange års arbejde med at gøre rygere til ikke-rygere, synes der manglede en bog, der henvender sig specielt til kvinderne, idet der er forskel på, hvordan mænd og kvinder håndterer følelser. 

Bogen er opdelt i kapitler, der alle omhandler nogle af de største myter om rygning. Det er f.eks. Mirakel eller magi?, Vores immunforsvar, lykkelige festrygere og det kræver viljestyrke at holde op. Alle kapitler indeholder eksempler på virkemidler, psykiske og fysiske belastninger og ikke mindst, en gennemgang (diskussion) over emnet. Det giver både genkendelse, nye/genopfriskede informationer og ikke mindst en åbning for at tabuet/skammen kommer frem uden fordømmelse. Men alt drejer sig naturligvis om det at være nikotinmisbruger/afhængig. 

Jeg gik ind i bogen med åbent, men alligevel tvivlsomt sind. Jeg har været ryger siden teenagealderen, med flere stop og starter siden. I denne omgang var jeg  led og ked af tobakkens mange gener, at jeg for fem uger siden slukkede min sidste cigaret. Jeg var helt klar og bevæbnet med nikotinplaster og tyggegummi, kastede jeg mig over opgaven... kun for at opdage, at det faktisk ikke er helt så let for mig, som jeg husker? Jeg har med andre ord abstinenser, der ødelægger min nattesøvn - så jeg leder efter nye måder, at tackle min ikke-ryger tilværelse. Det bragte mig til anbefalinger af forfatteren, og da jeg så opdagede denne skræddersyede kvinde-udgave, hoppede jeg på. Og jeg blev positivt overrasket, for den hjernevask jeg troede jeg ville finde, viste sig at være en renselse på et helt liv med samme. Der er intet hokus pokus, alt er kendte fakta, som "bare" har været kamufleret som noget andet, og nu skal læseren så drage nytte af disse fakta.

Den er letlæselig, sproget flyder og det med en så levende formidling, at jeg næsten kunne fornemme fortællerens stemme. Humoren er godt repræsenteret sammen med alvoren og fakta, og helheden sætter et markant aftryk både under og efter endt læsning. Om det så virker... Det håber jeg da, jeg har da i alle tilfælde fået ekstra værktøjer til fremtiden, og ellers har jeg haft en virkelig god og informativ læseoplevelse.

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar