mandag den 26. september 2016

Joes bog

AF Jonathan Tropper


334 sider Modtryk

Denne amerikanske forfatter er på alle måder er succes, hans bestseller-romaner er solgt udgivelse i mange lande, nogle er solgt til filmatisering og ved siden af successen som forfatter, er Tropper også screenwriter i Hollywood. Læs mere her. Hans første bog på dansk, Syv satans lange dage, er en virkelig solid roman, og jeg må derfor tilstå, at jeg
har set meget frem til at fortsætte dette bekendtskab.

Joe flygtede fra barndomsbyen Bush Falls for 17 år siden. Joe voksede op med sin far og bror efter moderens selvmord. Men, hvor faderen og broderen og faderen var spillere på hele byens stolthed, basketballholdet, var Joe ikke det mindste interesseret i spillet og følte sig derfor altid udenfor. Derfor var vennerne Sammy og Wayne og kæresten Carley, Joes virkelige omdrejningspunkt. Men teenageårene ender med tragedier og hårde opbrud, og Joe har siden gemt sig i New York, hvor han har skrevet en selvbiografisk roman om opvæksten i hjembyen. Joes bog blev en bestseller og den efterfølgende film blev også en stor succes, faktisk er de eneste, der ikke kan lide bogen, beboerne i Bush Falls. Bogen er nemlig en hård og udleverende fortælling om de mennesker, der kom i vejen for Joe og hans venner. Nu, 17 år efter bliver Joe kaldt hjem, da hans far ligger i coma på byens hospital. Men det er langt fra let at komme hjem til en hel by, der hader ham, og Joe får meget hurtigt "kærligheden" at føle. Spørgsmålet er så, hvorfor Joe overhovedet kom hjem, og om byen på nogen som helst måde er parat til at have ham tilbage.

Romanens to spor, det nutidige og tilbageblikkene i ungdomsårene, er usædvanlig levende og velskrevne. Det er sublim menneskelig indsigt, der giver et stærk og råt billede af unge mennesker og deres kampe. Denne roman handler om kærlighed, venskaber, svigt, mobning, og ikke mindst seksualitet. Det her er bundsolide figurer læseren kan relatere til og føle helt ind i hjertekulen. Tropper fyrer punchlines af i stride strømme, mens han lader sproget forme den dybe fortælling og fuldende oplevelsen. Jeg bøjer mig i støvet.

Syv santans lange dage var en fantastisk læseoplevelse, denne er altså trinnet opad. Jeg har været på en rejse i Bush Falls, der har gjort enormt indtryk, sat sig i mig under læsningen og, er jeg sikker på, vil sidde i lang tid fremover. Tropper kan bare noget med sproget og de virkelighedstro figurer. Han giver dem liv, og fortæller sine historier, så læseren er deltager og glemmer alt om tid og sted.

Har du ikke tidligere stiftet bekendtskab med denne fantastiske forfatter, så er det på høje tid. Jeg lover en sublim læseoplevelse, der har det hele. Skal du bare læse een roman i år, så synes jeg det skal være denne - En absolut mustread.



Tidligere udkommet på dansk:

Syv satans lange dage Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar