mandag den 7. november 2016

Spejlbyen

AF Justin Cronin


837 sider Lindhardt & Ringhof

Spejlbyen er tredje og afsluttende bind i trilogien, der begyndte med Den Første og fortsatte med De tolv. Romanen er har været udskudt flere gange, så ventetiden har været uendelig lang - faktisk kan jeg ikke erindre nogensinde at have ventet  forventningsfuldt på en roman. Og lad mig blot starte med at sige, at den var ventetiden værd.

I vores tid går en ekspedition helt galt, Amerikanske forskere leder efter en kur mod cancer, men kommer hjem med en dødbringende virus. 12 dødsdømte fanger overtales til at medvirke i et eksperiment med den dødbringende virus - uden at vide det. Eksperimentet går ikke som planlagt, de 12 fanger ender som livsfarlige viraler, der er en blanding af menneske og dyr, og forskerne er utilfredse. En lille pige hentes ind for at blive bærer af virussen og give forskerne en sidste chance for at ændre viralerne til en kur mod sygdom. Men Amy er ikke som andre små piger, og med hendes opdukken forandrer verdenshistorien sig. Verden går stort set under, men ganske få mennesker lykkedes med at oprette en koloni i forsøget på at undslippe viralerne, der er spredt ud på hele det nordamerikanske kontinent. Amy møder koloniens indbyggere, får livsvarrige venskaber, men hun er jo altså ikke helt som dem, og efter et voldsomt opgør med de 12, forsvinder Amy fra jordens overflade. 100 år efter virussen har udslettet det meste af verden, er koloniens indbyggere begyndt at slække på sikkerheden, det er mange år siden de har set en viral, og derfor begynder folk at sprede sig ud over byernes grænser. Men så finder enspænderen Michael et forladt skib, og på skibet finder han en avisartikel fra det år virussen brød ud, og pludselig ser det ud til, at den verden de alle troede var omgærdet med miner, er fri til at komme ud i. Samtidig får en anden kolonist syn fra en ø med overlevende, og han ved meget mere om viralerne end han tør sige til nogen. For er viralerne nu også væk, er Amerika sikkert, eller kommer der endnu et opgør med fortidens mareridt?

Læsere af mine anmeldelser vil vide, at jeg har et enddog meget anstrengt forhold til fantasy. Alt det med uhyrrer, monstre og overnaturlige væsener er slet ikke mig. Derfor blev første bind lusket ind hos mig. En god ven sagde, "du skal læse denne her" - "Hvad handler den om?" - "det er svært at sige, læs den nu bare." Og da jeg først fik bogen i hånden var jeg fanget. For det her er undtagelsen, der bekræfter reglen. Det er spænding, fantasy og naturvidenskab i en skøn blanding - og det virker helt fantastisk. Jeg har ligeledes haft det svært med at blande genre, for det er så sjældent det lykkedes, men det skal jeg love for, at det gør for Cronin. 

Justin Cronin har skabt en historie, der sagtens kunne ske her i 2016. Der forskes med kure mod sygdomme, der eksperimenteres verden over - og hvem ved, hvad der kan ske under disse forsøg? Selve den historie er naturligvis fortalt på både film og i mange bøger, men det her er en fortælling, der går langt ud over, hvad der tidligere har været fortalt. For, hvad kan der ske, når en hel verden forsvinder, hvordan kan mennesket overleve og prøve at genopbygge menneskeheden igen? Det er noget af det, som Cronin beskæftiger sig med her. Samtidig skriver han fortryllende om mennesker, interaktioner og kærlighed. 

Det er blevet til tre bind,  ialt 2607 sider, levende, vedkommende, super velskrevede, spændende og tankevækkende fortællinger - Ikke en linje for lang. Spejlbyen er afslutningen, og da hele fortællingen udvikler sig er det en bydende nødvendighed at læse de de første før denne tredje. Jeg havde aldrig valgt denne trilogi, hvis jeg var blevet sat ind i nogle af individerne, men jeg er  taknemmelig for at have været med i universet. Så selv om du normalt ikke er til den genre, så giv trilogien en chance, jeg vil garantere, at du bliver top underholdt hele vejen igennem. 

Jeg har som sagt ventet med stor utålmodighed på denne afslutning, hver gang udgivelsen blev udsat var det en prøvelse. Men den var værd at vente på, og det lykkedes Cronin at binde samtlige sløjfer på en sublim måde, der er tro mod fortællingen. Nu, hvor jeg så ikke kan se frem til mere om Amy og Co. må jeg sætte min lid til at denne fantastiske forfatter kaster sig over nye universer, for han er simpelhen bare en sublim formidler. Der må være meget mere i ham - og lad det gå lidt tjept, tak!




Tidligere udkommet:

Den første

De tolv

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar