søndag den 28. februar 2016

Stjålne liv

AF Helle Vincentz


457 sider People´s Press

Stjålne liv er første bind i en planlagt serie om antropologen Sofie Munk. Vincentz har tidligere udgivet tre spændingsromaner i en anden serie Læs mere her

Jeg kom aldrig rigtig ind på den tidligere serie, så denne nye seriestart skulle gerne blive vendepunktet for mig. Og det blev den til dels. Sproget er herligt letlæselige, det flyder og læseren bliver taget ved hånden og ført gennem handlingens to spor - herligt.

Sofie Munk er antropolog, hun bliver gennem en veninde i sundhedsministeriet, ansat til at kortlægge konsekvenserne af kunstig befrugtning i forhold til de par der er i behandling. Sofie har derfor sin daglige gang på den private fertilitetsklinik MereLiv. Her opdager man pludselig, at nedfrosne, befrugtede æg, er forsvundet. Klinikkens ejer sætter Sofie til at opklare forsvindingen. Privat bor Sofie på deltid sammen med sønnen Valde og veninden Kristina. Kristinas svenske kæreste Carl-Johan driver et privat efterforsknings firma, og Sofie benytter derfor lejligheden til at hente hjælp hos Carl.Johan. I justistministeriet sidder Mik, han er journalist og særlig rådgiver for ministeren. Han elsker magten og har ingen problemer med at (mis)bruge mennesker omkring ham, så hans minister står godt. Mik beslutter at ministeren skal tage problematikken om rugemødre op som en mærkesag, men pludselig sker der flere uafhængige ting, der alle får stor betydning for både ministeren og Mik. Københavns lufthavn bliver evakueret pga. af en bombetrussel, og rygter vil vide at ministeren ikke har helt rent mel i fortidens pose. Miks kamp for ministeren og Sofies kamp for opklaringen af æg tyveriet viser sig at have berøringsflader, og begge skal nu til at kæmpe for både deres professionelle og private liv.

Persongalleriet er mangfoldigt, men på alle tider er det let at holde styr på tid og sted. Hovedpersonen Sofie, bliver jeg aldrig dus med, jeg kan ikke rigtig mærke hende, hun er mere skal end indhold, og det indhold, der titter frem, bryder jeg mig ikke om. Hun er et menneske fyldt med modsætninger, og fremstår både klichefyldt og kunstig hos mig. 
Til gengæld er jeg meget mere begejstret for Mik og det politiske spil. Han er mere levende, mere realistisk og spillet omkring toppen af dansk politik er virkelig fint opstillet. 

Politiets rolle bliver for urealistisk for mig, selv med det klare billede af Sofie som hovedperson, i baghovedet, bliver det for kunstigt og letbenet for mig. Fordi jeg ikke kunne relatere til Sofie og hendes handlinger, bliver spændingen ikke udløst hos mig. 

Men problematikken omkring kunstig befrugtning, dens konsekvenser og endelig det mulige i, at æg jo rent faktisk kan forsvinde, er super godt. Dertil var jeg som sagt virkelig begejstret for den politiske del, og havde faktisk en fin læseoplevelse. Potentialet er helt sikkert til stede, jeg håber så på mere realisme til de kommende i serien, og meget gerne mere politik, for den del var virkelig den, der trak hele romanen op hos mig. 



Tidligere udgivet i serien om Caroline Kaiser:

1- Den afrikanske jomfru

2 - Den filippinske pirat

3 - Nukaakas kabale

© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar