mandag den 20. juni 2016

Trump

AF Michael D´Antonio


397 sider Turbulenz

Forfatteren er Amerikansk journalist, han har tidligere vundet Pulitzerprisen. 

Der er næppe ret mange mennesker, der ikke kender fænomenet Donald Trump. Om det er på grund af hans forretninger, tv show eller hans nylige opstilling som republikanernes præsidentkandidat - denne mand er næsten umulig at komme udenom.

Donald Trump er vokset op i en rig familie, farfaren emigrerede fra Tyskland og kastede sig hurtigt over byggebranchen. Donalds far overtog firmaet, og var en hård mand, både i forretninger og overfor sine børn. Donald blev tidligt sendt på militærskole, fordi han ikke var til at styre i den almindelige skole. Her videreførte skolen, faderens mantra: du skal være en dræber. Efter endt uddannelse træder Donald ind i faderens firma, og overtager hurtigt faderens metoder. De har ingen skrupler over at diskriminere befolkningsgrupper, leve i luksus for lånte penge eller tromle modstanderne ned. Donalds liv er een lang fortælling om, hvordan han får, hvad han vil have, hvordan han (mis)bruger forbindelser og love og ikke mindst, hvordan han skaffer sig de kvinder han vil have. Donald er en narcissistisk mand, der ikke har meget konkret indhold, men i stedet drejer alt over på ham selv og hans genialiteter. Han evner at skaffe sig milliarder i lån, men er ikke meget for at betale sine regninger. Adskillige gange er manden, der er notorisk lystløgner, blevet taget i sine løgne, men han fortsætter ufortrødent.  Amerikanerne grinede, rystede på hovedet, da hans annoncerede sit kandidatur til præsidentembedet, men fakta er, at i dag er han republikanernes kandidat, og har ædt sig ind på Hillary Clintons forspring - denne selvoptagede mand, der er uden substans, er i dag tættere på det hvide hus end nogensinde. Jeg ved ikke, hvem det siger mest om - Donald Trump, ellers hans tilhængere!

Forfatteren lover et dybdegående portræt af Trump, der bygger på samtaler med Trumps børn og ekskoner - jeg synes det helt dybe mangler.  Mulighvis fordi det er meget svært at få manden til at tale sandt, ikke overdrive, eller få ham til at tale om andet end egen storhed. Til gengæld har jeg fået et rigtig fint indblik i, hvordan Trump har opbygget sit firma og sit image. Jeg havde det meget svært med manden inden jeg læste denne biografi, og min antipati er udelukkende blevet forstærket. Trump er en blændende forretningsmand, det må jeg lade ham, men metoderne han bruger og mennesket bag, er i mine øjne, noget af det mest utiltalende, jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med. 

Læn dig tilbage og kom med indefor i en verden af magtmisbrug og arrogance. Om du bøjer dig i støvet eller ryster på hovedet vil tiden vise - men eet er sikkert, Donald Trump sætter store aftryk.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar