onsdag den 1. juni 2016

Den fremmede

AF Harlan Coben


333 sider gads forlag

Coben har skrevet en lang række krimier/thrillere og er internationalt anerkendt for sit
forfatterskab Læs mere om forfatteren her. Jeg stiftede først bekendtskab med ham i forgængeren Seks år, hvor jeg havde en fin læseoplevelse, og derfor så jeg frem til denne nyeste - og jeg blev bestemt ikke skuffet.

Romanen er yderst letlæselig, sproget flyder og selv om fortællerne skiftes, er det
herlig let at være til stede i handlingen, og romanen er derfor hurtigt læst.

Adam er advokat, gift med skolelæreren Corinne og far til Thomas og Ryan. De lever et roligt familieliv, hvor meget tid bruges på drengens sport. Corinne er på et lærerseminar og Adam må derfor træde til og være hendes stedfortræder til et møde i den lokale lacrosse klub. Men den aften, der skulle ligne de fleste andre, ender med at vende op og ned på både Adams og familiens liv. For en fremmed mand henvender sig til Adam og afslører en hemmelighed om Corinne, som Adam intet kendte til, en hemmelighed, der truer med at vælte hele Adams liv som han kender det. Adam forsøger at grave ned i både hemmelighed og budbringer, og inden han har set sig om, er hele hans rolige og perfekte liv ved at koste familien meget dyrt.

Adam er hovedfortælleren, jeg kom helt ind under huden på ham i både tanker og handlinger, jeg kunne relatere til ham, og i det store hele, er han realistisk. Den største force er, at forfatteren ikke forfalder til at gøre ham til superhelt eller superopdager. De øvrige figurer er ligeledes levende og realistiske, så det var let at forholde sig til både dem og handlingen. Politiet har kun en lille andel i krimien, det betyder intet, at de ikke er mere fremtrædende, og de er ligeledes levende og realistiske.

Plottet er fint skruet sammen, det er meget svært at finde et sammenfald og en årsag til begivenhederne, så læseren er hele tiden fastholdt mellem egne tanker og så bogens handling. Spændingen er kun til stede i små doser, dette er ikke en actionroman, men derimod en roman, der lægger vægt på det psykologiske spil, og de menneskelige interaktioner. Jeg efterlyste realisme i forgængeren, og det synes jeg faktisk, jeg fik meget mere af her. Så alt i alt har dette været en rigtig fin læseoplevelse.



Tidligere udkommet på gads forlag:


Savner dig

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar