torsdag den 18. december 2014

Efterforskerne

AF Bent Isager-Nielsen


Bent Isager er mangeårig politimand, men en fortid som leder af rejseholdet
og nuværende politiinspektør og efterforskningschef hos Vestegnens politi.

Ydermere er der nogle små indlæg fra retsmediciner Hans Petter Hougen og
retsantropolog Niels Lynnerup. Samlet fortæller de om en sag og et brændende 
lig, og drager snore til andre sager og vigtige begivenheder, bl.a. identificering
af ofre fra tsunamien og i massegrave i det tidligere Jugoslavien. 
Her kommer både kokosnødder og arkitekter ind i opklaringerne, og
dét er trods alt nyt for mig - og interessant.

Bogen er velskrevet, den er letlæselig og i et sprog udenforstående glimrende
forstår og kan følge med i. Jeg fandt lidt for mange "reklamer" for Isagers
tidligere bog, men derudover var det vedkommende læsning.

Der er som nævnt en gennemgang, i hovedtræk, om en sag med et brændende lig,
den sag følges gennem alle instanser, fra findested, over retsmedicineren og
antropologen, identificering, afhøringer og siden retssagen. De øvrige sager
flettes rigtig fint ind i fortællingen og giver eksempler på arbejdet. Her er snase
fra sagen om Amagermanden, Danmarkshistoriens største kup og nogle
andre drabssager, alle med gennemgange af polities arbejde.

Der fremkommer ikke noget afgørende nyt i min viden, men for læsere, der ikke er
inde i politiets arbejde, er det med garanti en meget oplysende bog.
Det jeg til gengæld fandt virkelig spændende er Isagers påstande omkring ondskab,
findes der onde mennesker, eller "kun" onde gerninger? Skal vi have et
DNA register, hvor alle registreres ved fødslen? Og det helt store spørgsmål:
Straffer vi korrekt i DK, hårdt nok, længe nok og hvorfor straffer vi?

Se det er en ualmindelig aktuel og meget spændende diskussion, Bent Isager
fremkommer med hans egne meninger, begrunder og stiller begge sider
frem til skue, jeg vil ikke påstå jeg er helt enig med ham, men jeg kan følge ham
og må respektere mange års erfaringer. Slutteligt Kommer Isager med han egen
mening om den nye og meget kritiserede politireform. Interessant med en 
insider mening, og en begrundelse - enig er jeg ikke, men stadig spændende.

Kort sagt, dette er en rigtig fin bog om politiets arbejde, og de store moralske/etiske
spørgsmål om menneskets mørke sider og straffen for deres forbrydelser.
Den skal så afgjort have en stor anbefaling.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar