søndag den 28. december 2014

Signe

AF Lars Johansson


Signe er fiktion baseret på en sand historie - og hvilken historie...

Bogen blev mig anbefalet, jeg kendte ikke hverken forfatter eller bog, men den 
fik glødende anbefalinger i mit læse-netværk, så jeg kastede mig over de 600 sider.

Romanen er yderst velskrevet, den er skrevet i 3. person, det ødelægger en smule
af min oplevelse, men i det samlede billede kan det ikke være anderledes, 
netop fordi det er en fortælling om historiens gennemlevelse. Ind imellem er
passagerne en smule lange, men i det store billede, er den levende og yderst
realistisk i al sin gru.

Signe er en ung jysk pige, der trods det, at hun er gift til anden side, forelsker
sig i den tyske soldat Felix, der er udstationeret i Danmark under 2. verdenskrig.
Felix er ligeledes gift, og har to små børn, og en tredje på vej.
Signe lader sig uden at blinke, skille fra sin mand, og indleder et fast forhold
til Felix. Han bliver tvunget til at forlade SS for at lede en våbenfabrik i Tjekkoslovakiet,
han forlader DK og bosætter sig med familien ved fabrikken, Signe og Felix
har løbende kontakt og planlægger fælles liv efter krigens slutning, når Felix vil
bede sin hustru om skilsmisse. Imidlertid dør hustruen og Felix sender med
det samme bud efter Signe, hun skal straks komme ned og tage sig af hans børn
og starte livet med ham. Det gør Signe, og det bliver starten på en lang og meget
voldsom rejse gennem krigens gru. Her skildres flugten fra Russerne, den Amerikanske
overtagelse, og livet under krigen, dog primært fra Signes side. 

Signe er i sin heldhed et yderst usympatisk menneske, fortællingen igennem, kommer
hendes egoisme og manglende empati ganske tydeligt frem. Jeg vil nævne en
passage i bogen, som hos mig, fortæller det meste:

"Der skulle samles kvinder op fra en af nazisternes mønsterlejre; Dachau - Efter turen rundt i barakkerne blev kvinderne tvunget til at se de amerikanske optagelser fra lejeren, det var et frygteligt syn, som hun (Signe) slet ikke forstod, hvorfor hun, som dansker skulle konfronteres med"

Uden at afsløre mere af historien, konstaterer jeg blot, at denne kvinde, ikke skyede
nogen midler for at opnå det hun ville, primært ville hun have Felix. Hun lukkede
øjnene for nazisternes hærgen, ønskede ikke at vide, hvad der reelt skete i Tyskland
Hun  kunne muligvis "undskylde" sine handlinger med forelskelse, men jeg ser et
menneske, der udelukkende viste omsorg og respekt for andre mennesker, 
hvis det medførte øgede indtægter, informationer eller for egen vinding.

Alt i alt en helt fantastisk grum fortælling, men den fangede og groede på mig,
jeg var nødt til at finde ud af om Signe dog ikke vågnede op, blev klogere
udviklede empati.... Om det lykkedes, skal du selv læse dig frem til, for
jeg vil på det varmeste anbefale denne roman.

Der er netop udkommet et efterfølger til denne, Signes hjemkomst, den står
nu på min must read liste, ligesom der er udgivet en dvd om Signe, som kan lånes
på bibliotekerne: Den Tyske Hemmelighed.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar