fredag den 19. december 2014

Smerten Glæden

AF Brian Holm
Erindringer fra et liv på cykel


Dette er Brian Holms første bog, den udkom i 2002 men jeg har først fået
kendskab til den nu, og som stor cykelfan måtte jeg naturligvis læse den.

Bogen er nedslag i overordnet form, i Brians karriere i cykelsporten. Den er
skrevet i et letlæselig og levende sprog, præcis som de efterfølgende
bøger fra hans hånd: Læs om Den sidste kilometer her &

Denne bog fortæller både røverhistorier, beretter om en meget stålsat
idrætsmand, der lever for sin sport, og løfter lidt af sløret for, hvad der egentlig
kræves af en professionel cykelrytter, både kost og træningsmæssigt.
Derudover kommer Brian kort ind på doping, både i hans eget tilfælde og
i sporten som helhed. Hvilken befrielse, trods det, at han ikke dengang talte 
ret meget om det - det er heldigvis blevet meget bedre. Men uagtet, er det
grumt at høre, hvordan fremmede mennesker råbte EPO svin efter ham - ved flere
lejligheder! Jeg er så afgjort modstander af doping og tilhænger af test og straf,
MEN der er altså ikke doping alene, der gør en cykelrytter, så langt fra endda.


At Brian var en yderst dedikeret cykelrytter, gives der utallige eksempler på
i denne beretning, størst indtryk gjorde det på mig at læse om en fuldkommen
udmattet Holm, der blev samlet op af ambulancen under Tour De France, da
han er dehydreret og helt færdig. Mens han ligger på båren dukker sportsdirektøren
op, flår væskedroppet ud af armen på Brian og beordrer ham tilbage på cyklen - 
og han gør det, og fuldfører etapen!

Det vidner atter om det helt unikke drive disse topryttere har, jeg finder det vanvittigt,
men faktum er, at de er gjort af et helt andet stof, og det må jeg endnu en gang 
bøje mig i støvet af respekt over.

Bogen er som sagt skrevet for 12 år siden, meget er sket siden, Brian Holm er i dag
en respekteret og succesfuld sportsdirektør - derfor var mit smil meget stort
da jeg kort inde i bogen læser følgende: "Jeg har vænnet mig til det civile
liv efter cyklingen, og det er rart igen kun at have cyklingen som hobby"
Nuvel Hr. Holm - jeg er så en af dem, der er glad for, at du stadig er på
stikkerne og bidrager til den sport, jeg også er fascineret af.

Bogene er som nævnt små korte nedslag, jeg savner mere dybde og mere
om mennesket Brian. Heldigvis har jeg læst de nyeste bøger med stor begejstring,
så jeg har fået stillet noget af min interesse om begge dele - dog vil jeg
tillade mig at håbe, at der om en passende årrække kommer endnu en
beretning fra Holms hånd, for i takt med at cykelsporten forandres, må det være
på sin plads med lidt flere røverhistorier og mere insider oplysninger om
livet på og omkring holdene og sporten - Jeg er i alle tilfælde klar.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar