onsdag den 31. december 2014

2014 i bøger og ord

Her på falderebet af 2014 vil jeg gerne starte med at ønske jer alle
et rigtig godt nytår


2014 har på mange måder budt på forandringer og nye impulser, først og fremmest blev
denne blog født i sommers. Det var en ide om at dele min litterære lidenskab
med endnu flere, der affødte bloggen - Tusind tak for at have taget så fint imod den.
Udover min faste anmelder aftaler, er der kommet nye til, og jeg glæder mig
utrolig meget til det fremtidige samarbejde.

Derudover har 2014 budt på rigtig mange herlige læseminder, jeg er i skrivende stund
i gang med at læse min bog nr. 167 i år, så der er gået mange linjer forbi mine
øjne, jeg har læst over 60.000 sider, hvilket jeg selv er rigtig godt tilfreds med.

I de 166 færdiglæste bøger har der været virkelig mange dejlige overraskelser:
Min næsten livslange forkærlighed for krimierne er stadig levende, og der er jeg
blevet rigtig godt forkælet i år. Bl.a Jesper Stein, Karin Slaughter & Jo Nesbø
har leveret stor kvalitet. På spændingsfronten blev jeg igen begejstret for bl.a.
Jens Henrik Jensen, Jacob Melander og den nye Frederik T. Olsson har
leveret til top præstationer, der lover fantastisk for fremtiden.

2014 blev også året, hvor jeg pludselig fik øjnene op for en, for mig, lidt 
udelukket gruppe: Biografierne. Her fik bl.a Peer Kaae, Lisbeth Zornig & Grete-Lise Holm, 
Mahtob Mahmoody mig til at fatte fornyet interesse for denne genre, og jeg påtænker så afgjort at gøre mere ved den. Af de mere informative biografier har Puk Damsgaard og
Simi Jan gjort er voldsomt indtryk på mig, hvor er jeg glad for at være med
på sidelinjen, det var grusomt og frembragte livsvigtig information. Puk
arbejder på en ny bog, så jeg venter naturligvis med spænding. Denne genre
er bestemt kommet for at blive hos mig.

I sportens verden har jeg haft det fantastisk, først og fremmeste med Brian Holm,
der vækkede min vinterdvale omkring cykling og Tour de France, håndboldspillere er
fulgt med, og de kommer bestemt ikke af listen i den nye år.

Noveller og digte har aldrig rigtig været min kop the, men også her fik jeg 
modspil til min egen holdning: Anna Grues novellesamling "De andre" var fantastisk 
ligesom Yahya Hassans digte gjorde ligeså stort og meget positivt indtryk.
Herligt, at få rykket ved fordommene.

På romanfronten har jeg haft et vidunderligt år, det er svært at skulle fremhæve
nogle mere end andre, men her kommer nogle stykker: En flænge i himlen, 
Den kongelige Egyptiske Automobilklub & Britt-Marie var her. 

Derudover ved jeg at fx. Thorstein Thomsen, Anna Grue& Jojo Moyes
barsler med deres nye romaner i 2015. Så på mange måder er jeg helt sikker
på at også næste år bliver et helt fantastisk bogår.

Tusind tak for et dejligt 2014 og på gensyn i 2015.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar