tirsdag den 13. december 2016

Bjergets skygge

AF Gregory David Roberts


857 sider NB Books

Så er den her endelig, efterfølgeren til Shantaram. Se anmeldelse nederst. Forgængeren udkom på dansk i 2009 så denne toer har været længe undevejs. Efterfølgende har forfatteren meddelt, at han trækker sig fuldt og helt fra offentligheden om det kommer til at vare ved, vil kun tiden vise.

Bjergets skygge starter, hvor Shantaram slap taget. Lin Savner st livs kærlighed Karla, der giftede sig med en rig mediemand, og så mistede han også sin reservefar. Lin vil egentlig gerne forlade Bombay, men han kan ikke få sig selv til at rejse så længe Karla er der. For at dulme sorgen og savnet indleder Lin et forhold til Lisa og fortsætter med at arbejde for mafien, hvor han forfalsker papirer og henter våben i nabolandene. Mange venner er forsvundet men der er stadig få tilbage, som Lin vil gå gennem ild og vand for - og omvendt. Og der er brug for det, for Bombay er fyldt med kriminelle bander, der er blevet langt mere rå i deres kamp for magten og derfor ikke står tilbage for noget. Lin forsøger at passe sit arbejde for mafiaen, passe på sine venner og så prøver han at holde tankerne om Karla i ave, men en dag står han igen ansigt til ansigt med kvinden han elsker og da han endnu engang mister et menneske, han holdt meget af, må Lin forsøge at gøre regnskaberne op - een gang for alle.

Det er et godt stykke tid siden jeg læste forgængeren, men jeg skulle alligevel kun kort ind i romanen før jeg kunne fornemme stemningen og figurene fra forgængeren. Sproget er flydende, dialogerne er levende og havde det ikke været for de brede persongalleri, ville romanen, trods de mange sider, have været glidende let at læse. 

Det, jeg igen havde problemer med, er de mange slagsmål, de mange mafiakampe. Jeg blev fanget af figurenes historier, men blev igen irriteret over de mange actionprægede scener, hvor Lin nærmest bliver superman. Det gav præcis samme oplevelse som forgængeren, jeg synes den bliver tung sine steder. 

Jeg har som nævnt, læst forgængeren. Men jeg vil mene at nye læsere sagtens kan begynde her. For selv om historien om Lin er en fortsat fortælling, så kan nye læsere følge med og danne sig et klart overblik over fortællingen. Men er man til en rigtig "drengerøvs" fortælling, så tag dem begge, og kom med ind i et råt og menneskeligt mørkt univers, hvor de gode gerninger kæmper mod de gode.

Samlet set har jeg haft en virkelig usædvanlig læseoplevelse, jeg var tiltrukket og frastødt, fanget, samtidig med at jeg kunne mærke manglende fastholdelse. Så jeg ender i midten, for det kendetegner på bedste vis min oplevelse i Bombay.


Tidligere udkommet:


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar