lørdag den 31. december 2016

Godt Nytår 2016




Præcis som sidste år, vil jeg benytte lejligheden til at ønske godt nytår.

2016 har været endnu et forrygende litteratur-år. Afsluttende romaner, jeg har ventet på med længsel (f.eks. Jens Henrik Jensens Oxen, Anne B. Ragdes uventede fortsættelse af trilogien om familien Neshov og Justin Cronins Spejlbyen) har begejstret mig og givet mig rigtig gode læseoplevelser.

 Men også mange andre forfattere har vundet mit "læse-hjerte" bl.a har jeg fået slået fast, at de afrikanske forfattere kan noget helt specielt. Jeg vil her, i vilkårlig rækkefølge, liste nogle af de rigtig gode oplevelser op, som har gjort størst indtryk på mig. Mangler du endnu at læse nogle af bøgerne, så er dette endnu en varm anbefaling, til mange timers sublim underholdning og solid eftertanke:

Danske udgivelser:

Jens Henrik Jensen: Oxen III - De frosne flammer Læs anmeldelsen her

Olav Hergel: Punktum Læs anmeldelsen her

Patric Paw Wärgården: Tabernes Konge Læs anmeldelsen her

Anne Hjælmsø: Det værste til sidst Læs anmeldelsen her

Mahmoud Ahmad: Sort land, fortællinger fra Ghettoen Læs anmeldelsen her

Thorstein Thomsen: Fortællingerne om Frede Læs anmeldelsen her

Morten Brask: Ofrene Læs anmeldelsen her 

Kim Karmark: Toyotanotaterne Læs anmeldelsen her

Malene Ravn: Gadens stemmer Læs anmeldelsen her

Anja Andersen: Der er aldrig for sent at blive den man er Læs anmeldelsen her



Udenlandske udgivelser: 

 Yaa Gyasi: Hjemfærd Læs anmeldelsen her

Justin Cronin: Spejlbyen Læs anmeldelsen her

Jane Gardam: Imperiets mand og Manden med træhatten Læs anmeldelserne her

Jonathan Trooper: Joes bog Læs anmeldelsen her

Anne B. Ragde: Altid tilgivelse Læs anmeldelsen her

Julian Fellowes: Belgravia Læs anmeldelsen her

 Chigozie Obioma: Vi var fiskere Læs anmeldelsen her

 Hanya Ynagihara : Et lille liv Læs anmeldelsen her

Yu Hua : Fortællingen om dengang Xu Sanguan solgte sit blod Læs anmeldelsen her

Magaret Atwood: Hekseyngel Læs anmeldelsen her

Og så er der bare tilbage at sige, tak for i år. Jeg tror 2017 bliver endnu et fantastisk litteratur-år og ser frem til at dele oplevelserne med jer.
Rigtig godt nytår. 

© Bognørden




Ingen kommentarer:

Send en kommentar